بهترین تکنیک های بهینه سازی یوتیوب، از کانال تا ویدئوها

بهینه سازی کردن یوتیوب

چرا بهینه سازی کانال یوتیوب باید جزو اولویت های هر یوتیوبر باشد؟ طبق آمار موجود، به طور متوسط، روزانه بیش از یک میلیارد ساعت ویدیو در یوتیوب تماشا می شود. شاید برای بسیاری از بینندگان، دیدن ویدیوهای یوتیوب فقط جنبه سرگرمی داشته باشد. اما برای بازاریابان دیجیتال، این یک فرصت طلایی است. داشتن کانال یوتیوب یک راه عالی برای ایجاد یا حفظ حضور کسب و کارها در بزرگ ترین پلتفرم ویدیویی است. به همین دلیل است که بازاریابان به طور مداوم کمپین های ویدیویی خود را بهینه می کنند تا یک قدم جلوتر از رقبای خود باقی بمانند. اما چطور می توان با بهینه سازی کانال یوتیوب به بهترین نتیجه از تبلیغات یوتیوب دست پیدا کرد؟ در این مقاله با انواع روش های بهینه سازی کانال یوتیوب آشنا خواهید شد؛ با ما همراه باشید.

بهترین روش ها برای بهینه سازی کانال یوتیوب کدامند؟

بهینه سازی کانال یوتیوب

بهینه سازی کانال یوتیوب یکی از مهم ترین دغدغه های بازاریابان یوتیوبی است. زیرا هر چه بیشتر برای بهینه سازی کانال یوتیوب تلاش شود، نرخ کلیک بیشتر و رتبه مطلوب تری حاصل خواهد شد. بنابراین واضح هست که بهینه سازی کانال یوتیوب منجر به رشد و ارتقای کسب و کار و برندها شده و می تواند درآمد حاصل از یوتیوب را برای آن ها افزایش دهد.

طبق آمار، مخاطبان یوتیوب دو برابر از سایر پلتفرم های بصری مانند تلویزیون بیشتر است. اکثر افراد قبل از خرید ترجیح می دهند از محتواهای ویدیویی یوتیوب برای بررسی محصولات، قیمت ها و دیگر اطلاعات مهم مورد نیازشان استفاده کنند.

برخی از انواع روش های بهینه سازی کانال یوتیوب عبارتند از:

  • برقراری تعامل با مخاطب
  • درج کاور ویدیوی شخصی سازی شده
  • بیان جذاب و گیرا در ویدیو
  • در نظر گرفتن زیرنویس برای ویدیو
  • استفاده از لایو ویدیوها
  • استفاده از کلمات کلیدی در نام، تگ، محتوای کانال و صفحه درباره کانال
  • داشتن تریلر مناسب
  • تولید محتوای باکیفیت
  • توجه به بازدهی 15 ثانیه اول ویدیو
  • ایجاد پلی لیست

در ادامه به توضیح هر یک از این روش ها و نحوه اثربخشی آن ها می پردازیم.

مخاطبانتان را درگیر کنید

بهترین کانال یوتیوب، کانالی است که بتواند کاربرانش را وادار به تعامل کند. بهترین روش تعامل هم نظر دادن در مورد ویدیوها است. زیرا با استخراج و بررسی نظرات کاربران، می توان نقاط ضعف و قوت را درک کرد و در صدد بهبود کیفیت محتوای ویدیو برآمد.

بنابراین نیازی نیست فقط روی تهیه محتوا تمرکز کنید. با استفاده از بیان مناسب و انتخاب هوشمندانه المنت های بصری می توانید بین خود و مخاطبان، تعامل برقرار نموده و با هر روشی که به فکرتان می رسد آن ها را درگیر خود کنید.

بهترین روش ها برای برقراری تعامل با مخاطبان عبارتند از:

  • ترغیب کاربران به اشتراک گذاری ویدیوها در کانال و شبکه های اجتماعی مختلف
  • درخواست گذاشتن کامنت و لایک در هر ویدیو
  • درخواست سابسکرایب کردن در کانال برای دنبال کردن ویدیوهای جدید
  • درخواست لینک کردن کانال در وب سایت کانال های خود

شخصی سازی کاور ویدیوها

یکی از بهترین عوامل بهینه سازی کانال یوتیوب استفاده از تصویر پیش نمایش خلاق و منحصربفرد برای ویدیو ها است. برای اینکه بتوانید با سایر کانال های یوتیوب رقابت کنید باید یک کاور جذاب برای ویدیو طراحی کنید تا نگاه مخاطب را به خود جلب کرده و آن ها را وادار به کلیک روی کانال خود نمایید.

اولین ارتباط شما با بیننده همین تصویر پیش نمایش کانال یوتیوب است؛ آن را دست کم نگیرید. تلاش کنید تا یک تصویر سفارشی سازی شده جذاب و مرتبط با ویدیو طراحی کنید. راهکارهایی که به شخصی سازی کانال یوتیوب به شما کمک می کند عبارتند از:

  1. استفاده از طیف های رنگی جذاب و منحصر به فرد
  2. استفاده از بنرهای متحرک با الگوهای طراحی مناسب
  3. استفاده از عنوان ویدیو به همراه بخشی از محتوای ویدیویی

بیان جذاب و گیرا داشته باشید

متن محتوا یک طرف، جنبه های بصری مانند کیفیت صدا، تصویر و … همه در یک طرف دیگر. داشتن بیان مناسب و متقاعدکننده مخاطب را به خود جذب می کند و در افزایش نرخ کلیک تاثیر زیادی دارد. بنابراین به متن ویدیو دقت کنید. در تک تک کلمات خود وسواس به خرج داده و واضح و شفاف با مخاطب صحبت کنید.

یک نکته مهم در متن ویدیو ذکر کردن سال در عنوان و توضیحات ویدیو است. زیرا نشان دهنده آپدیت بودن محتوا بوده و نظر مخاطب را سریعا به خود جلب می کند.


بهبود سئوی کانال یوتیوب به کمک زیرنویس

زیرنویس ویدیوها فرصت دیگری برای تمرکز روی کلمات کلیدی مرتبط و افزایش دید محتوا را ارائه می دهد. از طرفی دیگر، زیرنویس ها حتی به مخاطبان کم شنوا نیز در مشاهده و درک محتوای ویدیویی کمک می کند.

افزودن زیرنویس به محتوا کاری ساده است که نیاز به آپلود فایل زیرنویس اختصاصی (SRT) برای جفت شدن با ویدیوی یوتیوب دارد. بنابراین با افزودن زیرنویس به محتوای ویدیویی خود، به بهبود سئو و در نهایت بهینه سازی کانال یوتیوب کمک کنید.


از ویدیوهای زنده یوتیوب (Live Video) استقبال کنید

از کشف انواع جدیدی از محتوا که ممکن است برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد و کانال یوتیوب شما را ارتقا دهد، نهراسید. به عنوان مثال، ویدیوهای زنده در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام بسیار محبوب شده اند.

بنابراین بد نیست از مزایای آن در یوتیوب نیز بهره مند شوید. از ویژگی های ویدیوی زنده YouTube می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • برگزاری وبینارها
  • نسخه نمایشی محصولات جدید
  • برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با تأثیرگذاران صنعت و کارشناسان داخلی خود
  • اجرای مسابقات یوتیوب

از رقبا سرنخ بگیرید یا برای الهام گرفتن به بیرون از صنعت خود نگاه کنید. راه های جدیدی برای تبلیغ صفحه یوتیوب خود پیدا خواهید کرد.


استفاده از کلمات کلیدی

کلمات کلیدی تاثیر فوق العاده ای برای بهینه سازی کانال یوتیوب در موتورهای جستجو دارد. یوتیوب مانند گوگل، یک موتور جستجوی قوی است که بر اساس کلمات کلیدی عمل می کند. بنابراین در انتخاب کلمات کلیدی وسواس به خرج دهید و دقیقاً کلماتی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید که در حوزه فعالیت شما بسیار جستجو می شود.

برای انتخاب نام کانال، تهیه محتوای ویدیو، تگ های مرتبط با آن و صفحه درباره کانال، لازم است از کلمات کلیدی استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در نام کانال یوتیوب

با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با حوزه فعالیت شما می توانید بیشتر خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهید. از طرفی نام کانال گویای اهداف شما خواهد بود و با دقت در انتخاب آن می توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

تکمیل صفحه درباره کانال یوتیوب با استفاده از کلمات کلیدی

صفحه درباره ما تنها یک صفحه برای ارائه اطلاعاتی مانند تاریخچه شرکت و یا برندینگ نیست. بلکه بهترین فرصت برای توضیح اهداف و رویکرد کانال است. پس از این صفحه تنها برای شعار خود استفاده کنید.

می توانید در این صفحه به کاربران در مورد پلن محتوایی خود توضیحاتی ارائه دهید و با قرار دادن کلمات کلیدی مناسب تاثیر بسیار زیاد بهینه سازی کانال یوتیوب را در ارتقای رشد کسب و کارتان خواهید دید.

نکته مهمی که هنگام پر کردن صفحه درباره ما باید بدانید این است که 48 کاراکتر اول آن در نتایج جستجوی یوتیوب نمایش داده می شود. بنابراین حتماً در این قسمت حساسیت به خرج داده و محتوای یونیکی که دارای کلمات کلیدی مناسب باشد در اینجا قرار دهید.

استفاده از کلمات کلیدی به عنوان تگ کانال

استفاده از تگ کلمات در قسمت تنظیمات پیشرفته یوتیوب، به دیده شدن هرچه بیشتر کانال کمک می کند. بنابراین با 100 کاراکتری که در اختیار دارید، سعی کنید تگ های مناسبی را به کانال خود اضافه نمایید. در واقع هر چقدر اطلاعات مفیدتری در ویدیوها بگنجانید نتیجه بهتری خواهید گرفت. در نظر داشته باشید که نباید از کلمات کلیدی به صورت مکرر استفاده کنید. بلکه از تگ های دارای ارزش برای محتوا استفاده کنید.

ذکر کردن کلمات کلیدی در ویدیو

طبق آخرین الگوریتم های گوگل، ویدیوها و تصاویر قابلیت کراول شدن دارند. بنابراین هر آنچه که در ویدیو می گویید به خصوص مطالبی که زیرنویس می شوند قابلیت کراول شدن داشته و در تعیین رتبه و جایگاه شما تاثیرگذار است. جالب است بدانید گوگل قابلیت جستجوی کلمات کلیدی شنیداری را نیز دارد. در صورت تشخیص کلمات کلیدی در ویدیوها مرتبط بودن آن با جستجوی کاربران را تشخیص می دهد و تاثیرات لازم را در بهینه سازی کانال یوتیوب اعمال می کند.


تریلر کانال شما فرش قرمز شماست

داشتن یک تریلر مناسب در یوتیوب، بینندگان را ترغیب به دنبال کردن کانال می کند. تریلر مانند صفحه درباره ما بوده و بهترین فرصت برای معرفی کانال است؛ با این تفاوت که این بار به صورت تصویری به مخاطب ارائه می شود. بنابراین بهترین کار این است که ویدیویی متناسب با نیاز و اهداف کاربران طراحی نموده و با گنجاندن اطلاعات و محتوای مناسب، کاربران را برای سابسکرایب کردن تشویق نمایید.

با ایجاد بهترین محتوا برای یوتیوب که هم قانع کننده باشد و هم جذاب و در کوتاه، می توانید کاربران را وادار به دنبال کردن خود کنید. توجه داشته باشید که تریلر کانال، دارای محدودیت زمانی 30 الی 60 ثانیه است؛ بنابراین به خوبی از آن استفاده نمایید.


محتوای ویدیویی بلند اما غنی و با ارزش تولید کنید

ویدیوهای بلند، بهترین راه برای سرگرم کردن کاربران است. البته تنها با خلق محتوای ارزشمند و مفید! طبق آمار، ویدیوهایی که بیشتر از 10 دقیقه هستند ویوی بیشتری نسبت به ویدیوهای کوتاه تر دارند. بنابراین می توان گفت بینندگان محتواهای طولانی را محتوای ارزشمندتری دانسته که اطلاعات ارائه می دهند.

در این نوع ویدیوها که معمولا هم آموزشی هستند باید برای ارائه خوب به مخاطبان خود تلاش نموده و اطلاعات ارزشمند و غنی را به آن ها منتقل کنید. به علاوه باید بتوانید پاسخ مناسبی به سوالات مخاطبان خود بدهید.


تمرکز روی 15 ثانیه اول پخش ویدیو

15 ثانیه اول ویدیوها خیلی مهم است. خود را به جای مخاطب تصور کنید. اگر شما یک محتوای ویدیویی ببینید که از همان ابتدا کلافه کننده به نظر برسد، آیا مایل به ادامه تماشای آن خواهید بود؟ طبیعتا خیر؛ احتمالا هم در اولین فرصت کانال را می بندید و به دنبال محتوای جذاب تری می گردید.

به عنوان یک یوتیوبر همیشه باید خود را جای مخاطب تصور کنید و با توجه به آن، در 15 ثانیه اول هر ویدیو سعی کنید بهترین خود باشید. در صورتی که بتوانید این 15 ثانیه را از بیننده بگیرید، علاوه بر افزایش بازدید ویدیوهای یوتیوب، رتبه بهتری در نتایج جستجو نیز در انتظار شماست.

برای اینکه یک ساختار هدفمند برای 15 ثانیه ابتدایی ویدیو خود داشته باشید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اطلاع قبلی و پیش نمایش: در این قسمت باید فوراً توضیح دهید که موضوع ویدیو چیست و بینندگان بعد از دیدن آن چه اطلاعاتی را کسب خواهند کرد.
  • اثبات: در این قسمت باید به ببیننده توضیح دهید که محتوا به چه صورت می تواند برای مخاطبان کمک کننده باشد. برای این کار هم می توان از توضیح یک مثال استفاده کرد.
  • پیش نمایش: در این قسمت بر پیش نمایش تاکید می کنید اما بسیار جزئی تر و دقیق تر.

با تمرکز بر این ساختار، احتمال اینکه بتوانید در همان 15 ثانیه اول مخاطب را به خود جذب کنید،


ایجاد پلی لیست ها برای بهینه سازی کانال یوتیوب

ایجاد پلی لیست ها بهترین فرصت برای درگیر کردن مخاطبان است. بعد از اتمام مشاهده هر پلی لیست به صورت خودکار پلی لیست دیگری به کاربر نمایش داده می شود و توجه او را جلب می کند.

پلی لیست، بهترین فرصت برای ایجاد ویدیوهای دنباله داری است که هر کدام دارای زمانی کوتاه و حجم پایینی هستند. در نتیجه آپلود کردن آن ها با سهولت بیشتری انجام می گیرد. با داشتن مجموعه ای از محتواهای ویدیویی می توانید لایک و کامنت بیشتری نسبت به یک محتوای ویدیویی طولانی یک ساعته داشته باشید.

در پایان اینکه …

اگر در زمینه تولید یا طراحی ویدیو تجربه و مهارت کافی ندارید، می توانید از ترفندهای لازم در ویدیوهای خود استفاده کنید به نحوی که تأثیر موثری داشته باشد. بهترین کار این است که با استفاده از روش های بهینه سازی کانال یوتیوب، هم سئوی کانال خود را بهبود ببخشید و هم بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار گیرید. استفاده از کلمات کلیدی در عنوان ویدیو، توضیحات و زیرنویس ویدیو بهترین راه حل برای بهبود سئو کانال یوتیوب و بهینه سازی کانال یوتیوب است.

سوالات متداول در مورد بهینه سازی کانال یوتیوب

این مطلب برات مفید بود؟ به اشتراک بذارش

ثبت نظر