راهنمای جامع افزودن کلمات کلیدی منفی گوگل ادز – تهیه لیست negative keywords

کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز

کلمات کلیدی منفی گوگل ادز (Negative Keywords) برای تمامی کمپین های گوگل ادوردز ضروری هستند. اما آیا شما تا به حال از negative keywords در کمپین های تبلیغاتی خود استفاده کرده اید؟ در صورتی که مناسب ترین و سودآورترین کلمات کلیدی را برای کمپین های تبلیغاتی و صفحه های مورد جستجو انتخاب کنید احتمال اینکه مشتریان بالقوه، کسب و کار شما را پیدا کنند بسیار بالا است. همچنین شناسایی و استفاده نکردن از کلمات کلیدی که کاربران به دنبال محصولات یا خدمات مرتبط با آن ها نیستند هم می تواند بسیار مهم باشد. 

متاسفانه برخی از کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز هزینه های بیشتری از سوددهی دارند و همین موضوع باعث می شود که صاحبان کسب و کار از تبلیغات در گوگل ناامید شوند. در حالی که با رعایت چند نکته می توانند از هزینه های اضافی جلوگیری کنند. یکی از این نکات بسیار مهم، استفاده از کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز است که در این مقاله به آن می پردازیم.

کلمات کلیدی منفی چیست؟

کلمات کلیدی منفی گوگل ادز

کلمات کلیدی منفی یا Negative Keywords روشی است که شما می توانید به گوگل بگویید تبلیغات شما را با چه کلمات و عباراتی به کاربران نمایش ندهد. در برخی مواقع نمایش تبلیغات در گوگل با برخی از عبارات و کلمات باعث لطمه رساندن به کسب و کار شما می شود. همچنین ممکن است کاربر کلماتی را جستجو کند که در حیطه خدمات یا محصولات شما نمی گنجد. برای رفع این مشکلات می توانید از کلمات منفی استفاده کنید.

برای مثال برای صاحبان کسب و کاری که در زمینه مشاور املاک فعالیت می کنند و درخواست تبلیغات کلیکی گوگل ادز را داده اند، نمایش با عباراتی مثل “انواع کلاه برداری در خرید ملک” و … باعث لطمه خوردن به کسب و کار آنها می شود. در این صورت می توان با استفاده از کیوردهای منفی از نمایش تبلیغات با اینگونه کلمات و عبارات جلوگیری کرد. 

در واقع کیوردهای منفی در گوگل روشی برای جلوگیری از افزایش ورودی گوگل و نمایش تبلیغ به کاربرانی است که این کلمات کلیدی منفی را جستجو می کنند. کلمات کلیدی منفی گوگل ادز به شما این اطمینان را می دهد که تنها تبلیغات شما به مشتریان بالقوه شما نمایش داده می شود و هزینه هایتان سوخت نمی شود.

کلمات کلیدی منفی گوگل ادز چطور کار می کند؟

اینکه کلمات کلیدی منفی دقیقا چطور کار می کنند، مفهوم پیچیده ای نیست. تعیین این کلمات در هر کمپین تبلیغات آنلاین به ربات های گوگل می گوید که در صورت جستجو توسط کاربر، تبلیغ را به آن ها نشان ندهد.

به عنوان مثال کمپین تبلیغات شما در مورد شارژ گوگل ادز است. ممکن است کاربر عبارت «آموزش شارژ گوگل ادز» یا «شارژ گوگل ادز رایگان» را جستجو کند که در حوزه خدمات شما نیست. در صورت تعیین این عبارات به عنوان negative keyword تبلیغ شما نمایش داده نمی شود.

با این کار اعتمادسازی نزد کاربر بهبود یافته و از هدر رفتن هزینه تبلیغات جلوگیری می شود. به طور کلی کلمات کلیدی منفی نقش موثری در بهینه سازی گوگل ادز خواهند داشت.

تهیه لیست کلمات کلیدی منفی

سوالی که ممکن است ذهن کسب و کارها را به خود مشغول کند این است که چگونه لیست کاملی از کلمات منفی گوگل ادز تهیه کنیم؟ برخی از آن ها ممکن است کاملا بدانند که با سرچ چه عباراتی باید کمپین تبلیغاتیشان نمایش داده شود که دغدغه کمتری دارند. اما برای گروهی از کسب و کارها که کمی چالش در این زمینه دارند 2 راه وجود دارد:

  1. استفاده از گزارش search terms در گوگل ادز؛ این گزارش تمامی عبارات جستجوشده توسط کاربران را نشان می دهد. از همین رو به راحتی می توان مشخص کرد که کدام عبارات برای کمپین تبلیغات آنلاین مورد نظر، مناسب نیست و باید در لیست کلمات منفی قرار گیرد.
  2. استفاده از ابزارهای کیورد پلنر و keyword tool؛ این ابزارها برخی کلمات پیشنهادی برای هر کمپین ارائه می دهند که از بین آن ها، می توان عباراتی که مورد هدف تبلیغات نیستند را به عنوان کلمات کلیدی منفی تعریف کرد.

البته توجه داشته باشید که برای اجرای این دو روش، باید از کارشناس مربوطه که تبلیغات گوگل ادز شما را اجرا می کند، کمک بگیرید.

آموزش افزودن کلمات کلیدی منفی به گوگل ادز

برای ساخت لیست کلمات کلیدی باید در ابتدا وارد اکانت گوگل ادز خود شوید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

از منوی سمت چپ، keywords را انتخاب کنید تا منوی مربوطه برایتان باز شود. برای افزودن کلمات کلیدی منفی گوگل ادز در کمپین مربوطه، مطابق تصویر روی علامت (+) کلیک کنید.

مرحله اول ساخت کلمات کلیدی منفی گوگل ادز

در صفحه باز شده از قسمت Select a campaign کمپین مورد نظر را انتخاب نمایید. در قسمت Add to می توانید انتخاب کنید که کلمات کلیدی منفی انتخابی برای کمپین انتخابی اعمال شود یا ادگروپ ها.

مرحله دوم ساخت کلمات کلیدی منفی گوگل ادز

بسته نیاز خود یکی از دو گزینه campaign یا Ad group را انتخاب نمایید.

مرحله سوم ساخت کلمات کلیدی منفی گوگل ادز

در نهایت پس از انجام اقدامات فوق، روی دکمه save کلیک کنید تا تنظیمات انجام شده ذخیره شوند.

مرحله چهارم ساخت کلمات کلیدی منفی گوگل ادز

چرا باید از کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز استفاده کنیم؟

برای اینکه بدانید چرا باید از کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز استفاده کنید بهتر است با مزایای استفاده از آن ها آشنا شوید. 

کاهش مجموع هزینه ‌ها

در صورت استفاده از کلمات کلیدی منفی احتمال نمایش تبلیغات گوگل ادز شما به کاربرانی که به دنبال محصول یا خدمات شما هستند، افزایش می یابد. در این صورت بدیهی است که احتمال خرید مشتریان افزایش پیدا کرده و هزینه کلی تبدیل شما نیز کاهش پیدا می کند. 

بهبود نرخ کلیک مرتبط (CTR)

در صورتی که مدیریت یک کمپین متمرکزتر انجام شود و با استفاده از کیوردهای منفی، بتوانید کلیک های بی اثر و ورودی های بی ربط را حذف کرده یا کاهش دهید، CTR تبلیغات شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

افزایش نمره کیفی تبلیغ

در صورتی که شما از کیوردهای منفی در کمپین گوگل خود استفاده کنید به دلیل افزایش کلیک گوگل و CTR، نمره کیفی تبلیغ شما نیز افزایش پیدا می کند. همین موضوع، خود، باعث کاهش هزینه های کلی کمپین می شود. 

سوالات متداول در مورد کلمات کلیدی منفی گوگل ادز

و در آخر

روش های زیادی برای بهینه سازی کمپین های تبلیغاتی وجود دارد که یکی از ساده ترین آن ها که اصولا هم نادیده گرفته می شود، استفاده از کلمات کلیدی منفی یا negative keywords است. با دقت در انتخاب کلمات کلیدی منفی گوگل ادز، مانع نمایش تبلیغ خود در عبارات و کلمات کلیدی غیر عبارات مورد نظر خود می شوید. این استراتژی باعث کاهش هزینه و هدفمندتر شدن تبلیغات گوگل می شود. 

این مطلب برات مفید بود؟ به اشتراک بذارش

ثبت نظر