پیشگیری از اخطار کپی رایت یوتیوب (چگونه کپی رایت نخوریم)

در یوتیوب قانون حرف اول را می زند. بهتر است به عنوان یک یوتیوبر یا کسب و کار باید بدانید که نمی توان با تولید هر محتوای ویدئویی در یوتیوب کسب درآمد کرد. چرای این مسئله به قانون کپی رایت برمی گردد که شما می توانید در ادامه این مقاله با اهمیت آن بیشتر آشنا شوید. قوانین متعددی برای فعالیت در یوتیوب تعریف می شود اما مهم ترین آن ها کپی رایت است. هر کسی که در یوتیوب فعالیت می کند باید از قوانین جدید یوتیوب و حتی قدیمی آن آگاه باشد. یوتیوب به صورت جدی قوانین کپی رایت را در محتواهای ویدئویی دنبال کرده و به محض مشاهده و تشخیص هرگونه کپی رایت، دست به اقدام می زند. به منظور شفافیت بیشتر اینکه کپی رایت چیست در یوتیوب و برای جلوگیری از مسدود شدن کانال با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

قانون کپی رایت یوتیوب

قوانین کپی رایت یوتیوب کدامند؟

کپی رایت یوتیوب چیست؟ کپی رایت در یوتیوب یعنی چه؟ فرض کنید شما بدون اجازه و آگاهی شخصی، اثر هنری و یا هر اثر دیگری که متعلق به او باشد را به صورت عمومی منتشر می کنید. چه اتفاقی می افتد؟ ممکن است شخص مورد نظر، خیلی جدی از شما شکایت کند و یا شاید با یک تذکر شما را نسبت به اشتباهتان آگاه کرده و از آن چشم پوشی کند.

قانون کپی رایت یوتیوب نیز به همین منوال است. شما هیچ حقی نسبت به نشر آثار متعلق به دیگران را ندارید و اگر در یوتیوب محتوای ویدئویی یا آهنگ دارای حق کپی رایت را در محتوای ویدئو خود استفاده کنید، مشمول این قانون خواهید شد.

خدمات یوتیوب

قانون فریوز یوتیوب (Fair use) چیست؟

قانون Fair Use به معنای استفاده صحیح از موسیقی و محتواهای دارای حق کپی رایت است. طبق این قانون اگر از اثر متعلق به شخص دیگری استفاده کنید باید آن را با محتوای جدید کمی تغییر دهید. در غیر این صورت اخطار کپی رایت خواهید گرفت.

حتما باید تایم کوتاهی از آهنگ بدون کپی رایت و یا محتوای ویدئویی را انتخاب کنید. در صورتی که زمان زیادی از آن را انتخاب و استفاده کنید احتمال دریافت اخطار برای شما وجود دارد.

ادعای حق نشر در یوتیوب یعنی چه؟ (Content ID)

ادعای حق نشر چیست؟ Content ID سیستمی است که به صاحبان حق نسخه برداری در یوتیوب این امکان را می دهد که محتوای خود را به سرعت در این پلتفرم شناسایی کنند. به واسطه آن هر محتوای ویدئویی آپلود شده جدید در یوتیوب با پایگاه داده محتوای موجود مقایسه شده و توسط صاحبان محتوا اسکن می شود.

بنابراین اگر از محتوایی استفاده می کنید که ساخته خودتان نیست، باید بدانید که دارای حق کپی رایت است. از همین رو صاحب اثر می تواند ادعای حق نشر کند و به موجب آن، خطایی برای محتوای بازنشرشده، ثبت می گردد.

نقض قوانین کپی رایت یوتیوب چه تبعاتی را به دنبال دارد؟

نقش قانون کپی رایت در یوتیوب

اگر به هر دلیلی قوانین کپی رایت یوتیوب را رعایت نکنید (مثلاً اگر ویدئو و یا آهنگی را در یوتیوب آپلود کنید که متعلق به دیگری باشد و یا در پس زمینه محتوای ویدئویی خود از آهنگ دارای حق کپی رایت استفاده کنید) از یوتیوب اخطاری دریافت خواهید کرد.

از آنجا که یوتیوب مجهز به سیستم تشخیص دهنده محتوا است، متوجه کپی رایت شما خواهد شد و دو اخطار ادعای کپی رایت copy right claim و اخطار کپی رایت استرایک copy right strike برای شما صادر می کند.

این دو نوع از اخطارها متفاوت هستند. در صورتی که 3 خطا بگیرید کانال شما به همراه ویدئویی که در آن حق کپی رایت را رعایت نکرده اید حذف خواهد شد.

ادعای کپی رایت (copy right claim)

ادعای کپی رایت

کپی رایت گاهی از چشم تشخیص دهنده محتوا دور می ماند اما با این حال، الگوریتم های کپی رایت یوتیوب در حال پیشرفته تر شدن هستند. ادعای کپی رایت زمانی اتفاق می افتد که یک یوتیوبر از مطالب سایر سازندگان، عمداً یا ناخواسته استفاده کند. ادعاهای کپی رایت عموماً از طریق سیستم مدیریت Content ID خودکارسازی می شوند.

گرفتن ادعای کپی رایت به این معناست که تشخیص دهنده محتوای یوتیوب محتوایی را با نقض قوانین کپی رایت در کانال شما پیدا کرده است. در این صورت صاحب اثر متوجه خواهد شد که شما از موزیک یا ویدئوی او بدون اجازه استفاده کرده اید و این صاحب اثر است که تصمیم می گیرد با این اقدام شما چه کند.

گاهی صاحب اثر توافق می کند و درآمد یوتیوب حاصل از ویدئو را از فردی که اثر او را بازنشر کرده، دریافت می کند ولی اگر به ویدئوی باز نشده اجازه پخش ندهد امکان دسترسی به برخی از امکانات یوتیوب را از دست خواهید داد و در نهایت اگر مجدداً تخلف کنید امکان بسته شدن کانال یوتیوب شما برای همیشه وجود دارد.

اخطار استرایک یوتیوب چیست؟

اخطار استرایک

اخطار استرایک زمانی اتفاق می افتد که صاحب اصلی اثر برای حذف یک ویدئو بر اساس آنچه به عنوان اخطار DMCA شناخته می شود، اقدام می کند. DMCA مخفف قانون حق چاپ هزاره دیجیتال است.

درخواست حذف حق نسخه برداری به صورت دستی به YouTube ارسال شده و یوتیوب نیز از مالک (شخصی که ادعای نقض محتوا دارد) درخواست می کند تا فهرست دقیقی از اطلاعات مربوط به محتوایی که قصد محافظت از آن را دارد، ارائه دهد.

برای اینکه یوتیوب از خط مشی های DMCA پیروی کند، باید به ادعاهای نقض حق نسخه برداری با اطلاعیه ای به کانال و جزئیات فرآیند حذف پاسخ دهد. نتیجه این امر این است که YouTube ویدئو را از کانال حذف می کند.

توجه توجه

توجه داشته باشید که اخطارهای استرایک روی جایگاه کانال یوتیوب تأثیر منفی می گذارد. حتی اگر سازنده کانال، ویدئوی مورد نظر را حذف کند، اخطار به مدت 90 روز در حساب باقی می ماند.

در صورت دریافت اخطار ادعای کپی چه باید کرد؟

  1. در صورتی که اخطار ادعای کپی رایت دریافت کنید و در 30 روز آینده اقدامی از سوی صاحب اثر صورت نگیرد، مهلت رسیدگی به این ادعا تمام می شود.
  2. می توانید قسمتی از محتوای ویدئویی خود را که در آن خطای کپی رایت انجام داده اید، حذف کنید.
  3. اگر از آهنگ دارای حق کپی رایت استفاده کرده و ادعای رایت گرفته اید، می توانید آهنگ مورد نظر را از محتوای ویدئوی خود حذف کنید و آن را با آهنگ های آرشیو یوتیوب جایگزین کنید.
  4. در صورتی که تنظیمات فعالسازی کسب درآمد کانال یوتیوب را انجام داده باشید، می توانید سود حاصل از نمایش ویدئو را با صاحب اصلی اثر شریک شوید.
  5. اگر صاحب اصلی محتوا تمایل به حذف ویدئو داشته باشد، شما خطای استریک دریافت خواهید کرد. بنابراین برای جلوگیری از گرفتن خطای استرایک بهتر است هر چه زودتر نسبت به حذف ویدئو اقدام نمایید.
  6. اگر فکر می کنید که به اشتباه خطای ادعای کپی رایت دریافت کرده و هیچ گونه حق کپی رایتی را نقض نکرده اید، می توانید اعتراض خود را نسبت به اخطارهای دریافتی ثبت کنید.

آیا امکان اعتراض یا رد کردن خطای ادعای کپی رایت وجود دارد؟

اعتراض به اخطارهای یوتیوب

اگر مطمئن هستید که این ادعا اشتباه است و شما قوانین یوتیوب برای کپی رایت را نقض نکرده اید، می توانید نسبت به خطای ادعای کپی رایت اعتراض خود را ثبت نمایید.

مراحل ثبت اعتراض به خطاهای صادر شده به ترتیب زیر می باشد:

  1. برای این کار وارد قسمت یوتیوب استودیو شوید و در منوی سمت چپ بر روی گزینه ویدئو کلیک کنید.
  2. در مرحله بعد فیلتر را برای کپی رایت اعمال نمایید.
  3. در بخش restriction columns، اشاره گر خود را روی کپی رایت نگه دارید و با ظاهر شدن گزینه see details روی آن کلیک نمایید.
  4. بعد از ثبت اعتراض صاحب اثر مطلع خواهد شد و تا 30 روز فرصت پاسخگویی به اعتراض شما را دارد.

توجه توجه

دقت کنید که اگر اعتراض شما بدون دلیل معتبر انجام شود صاحب محتوا می تواند درخواست حذف فوری ویدئو را بدهد. بنابراین از یوتیوب اخطار استرایک خواهید گرفت.

یعنی هیچ راهی برای استفاده از موزیک های دارای حق کپی رایت وجود ندارد؟

سوالی که پیش می آید این است که آیا به طور کلی نمی توان از موزیک های دارای حق کپی رایت استفاده کرد یا تحت شرایط خاصی این امکان وجود دارد؟

باید بگوییم استفاده از موسیقی های دارای حق کپی رایت شرایط خاصی برای استفاده دارند. بهتر است بدانید که یوتیوب قادر به تشخیص کپی رایت موزیک های شرکت های رسمی است و همچنین به حفاظت از کپی رایت آثار جوامع موسیقی کوچک تر نیز کمک می کند. در واقع تشخیص دهنده محتوا از طریق یک الگوی مشخص می تواند کپی رایت بودن یا نبودن محتوا را تعیین کند.

برای این که بتوانید قانون کپی رایت را دور بزنید می توانید قسمتی از آهنگ و یا محتوای ویدئویی مورد نظرتان را کمی تغییر دهید. اما این ریسک نیز وجود دارد که حتی با انجام تغییر همچنان تشخیص دهنده محتوا آن را به عنوان محتوای نقض کننده قانون کپی رایت تشخیص دهد.

بهترین راه این است که از روش های مطمئن استفاده کرده و محتوای یونیک خودتان را تولید کنید تا دیگر نگران گرفتن خطای استرایک نباشید.

بهترین سایت تشخیص کپی رایت آهنگ چیست؟

ممکن است برایتان این پرسش مطرح شود که چگونه می توان موسیقی های دارای حق کپی رایت را تشخیص داد؟ در این راستا باید بگوییم که برخی ابزارها و سایت ها وجود دارد که این امکان را به راحتی برایتان فراهم می کنند. در ادامه به معرفی برخی از این ابزارها می پردازیم اما پیش از آن یک راهکار به شما می گوییم.

می توانید با جستجوی عبارت “Check music for Copyright” به برخی از این ابزارها دسترسی پیدا کنید. از جمله رایج ترین سایت های تشخیص کپی رایت اهنگ عبارتند از:

نحوه کار با eproves.com

fvhd تشخیص موزیک بدون کپی رایت برای یوتیوب با این سایت کافی است آهنگی که می خواهید بدانید بدون کپی رایت است یا خیر را در باکس مربوطه وارد کرده و دکمه چک را بفشارید.

سایت تشخیص موزیک کپی رایت eproves.com

نحوه کار با easysong.com

بررسی حق کپی رایت موزیک در easysong.com نیازمند عضویت در این سایت است. برای این کار هم باید وارد سایت شوید و بر روی قسمت Copyright کلیک کنید. دکمه Copyright a song را بفشارید تا وارد بخش عضویت شوید. اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید تا بتوانید فرآیند تشخیص کپی رایت موزیک را سپری نمایید.

مرحله اول تشخیص موزیک کپی رایت در سایت easysong.com
(1)
مرحله دوم تشخیص موزیک کپی رایت در سایت easysong.com
(2)
مرحله سوم تشخیص موزیک کپی رایت در سایت easysong.com
(3)

در نهایت اینکه موزیک دارای حق کپی رایت است یا خیر، اینگونه نمایش داده می شود که اگر مشکلی نداشته باشد یک پیغام با عنوان No copyright music ظاهر می شود. در غیر این صورت پیام های دیگری مشاهده می شود که بسته به نوع کپی رایت می تواند متفاوت باشد.

معروف ترین سایت های دانلود آهنگ بدون کپی رایت 2022

با توجه به دغدغه ای که بابت انتخاب موزیک های بدون کپی رایت برای یوتیوب مطرح است، اغلب افراد به دنبال روش های آسان برای انتخاب این موزیک ها هستند. جالب است بدانید که برای رفع این مشکل سایت هایی وجود دارند که حاوی تعداد زیادی موزیک بدون حق کپی رایت می باشند. در ادامه برخی از رایج ترین این سایت ها را برایتان لیست می کنیم:

  • audiojungle.net
  • songsara.net (ایرانی)
  • epidemicsound.com
  • mixkit.co
  • ccmiwter.org

بهترین راه برای پیشگیری از نقض قانون کپی رایت

پیشگیری از نقض قانون در یوتیوب

یک روش عالی برای نگرفتن اخطار استرایکو حل مشکل کپی رایت در یوتیوب استفاده از آرشیو موسیقی خود یوتیوب است. بنابراین به جای استفاده از موسیقی کانال های دیگر، می توانید به آرشیو یوتیوب مراجعه کرده و از آن جا موزیک بدون کپی رایت مورد نظر خود را دانلود نمایید.

با دانلود موسیقی از سایت های متفرقه نیز امکان دریافت اخطار استرایک از یوتیوب وجود دارد. زیرا برای داشتن مجوز حق کپی رایت تنها کسب اجازه از خواننده و یا شاعر کافی نیست بلکه ممکن است به تأیید مجموعه ای از افراد هم نیاز باشد. بنابراین بهترین راهکار استفاده از آرشیو موسیقی یوتیوب است.

نانوشته های مهم در مورد قانون کپی رایت

گاهی اوقات حواس پرتی ها و بی دقتی ها ممکن است به صورت ناخواسته منجر به گرفتن اخطار استرایک شود. این بی دقتی ها حواس پرتی های رایجی به شرح زیر هستند:

  •  حواستان به صدای پخش شده از تلویزیون و رادیو باشد.
  • بیشتر از چند ثانیه یک آهنگ را نخوانید.
  • در نظر داشته باشید که قوانین کپی رایت در یوتیوب حتی شامل فیلم و آهنگ ها شده و دارای حق کپی رایت هستند.
  • استفاده از محتوای رایگان و تکراری کپی رایت محسوب می شود.

سوالات متداول در مورد قانون کپی رایت

و در آخر

خوشبختانه، امروزه منابع زیادی به صورت آنلاین برای سازندگان کانال یوتیوب در اختیار داریم تا بتوانند محتواهای ناب و جذاب تولید کنند. ایجاد ویدئو به عنوان شکل اولیه ارتباط برای محتوا و ایده های ضروری به طور قابل توجهی در حال افزایش است. اما وقتی قوانین کپی رایت یوتیوب را زیر پا بگذارید آغاز دردسر است! الگوریتم های یوتیوب در یافتن نقض کپی رایت بسیار هوشمند هستند و قطعاً این الگوریتم ها روزبه روز مانند بسیاری از فناوری های نوپا، بهتر و مؤثرتر می شود. در نتیجه پیشنهاد می کنیم که سازندگان ویدئوی یوتیوب حتماً به یونیک بودن محتوای خود دقت کنند و مطمئن شوند همه محتوا متعلق به آن ها است یا دارای مجوز مناسب برای دور ماندن از رادار کپی رایت یوتیوب است.

این مطلب برات مفید بود؟ به اشتراک بذارش

ثبت نظر