بازاریابی دیجیتال چیست؟ | 6 تاثیر مهم بازارابی دیجیتال در کسب و کارهای آنلاین

بازاریابی دیجیتال چیست

بازاریابی دیجیتال چیست؟ در عصر آنلاین که اکثر خریدها به صورت آنلاین انجام می شود، در سراسر جهان کسب و کارها از تبلیغات بیلبورد به تبلیغات دیجیتال جهشی انقلابی داشته اند. دیجیتال مارکتینگ فقط یک ابزار بازاریابی پرطرفدار نیست، بلکه موثرترین شکل بازاریابی کشف شده تا به امروز است. اغراق نیست اگر بگوییم دیجیتال مارکتینگ معجزه فناوری پیشرفته ای است که به شکوفایی مشاغل در سراسر جهان کمک می کند. سوالی که مطرح می شود این است که دیجیتال مارکتینگ چگونه موجب رشد کسب و کارها می شود؟ جنبه های کلیدی در پس این معجزه بازاریابی چیست؟ بیایید با تعریف دیجیتال مارکتینگ شروع کنیم.

دیجیتال مارکتینگ
فهرست مطالب نمایش

بازاریابی دیجیتال چیست؟

در دنیایی که بیش از 170 میلیون نفر به طور منظم از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، انتظار می رود که هر حرفه ای حداقل با اینکه اصول اصلی بازاریابی دیجیتال چیست، آشنا باشد. به زبان ساده، “دیجیتال مارکتینگ، تبلیغ محصولات از طریق اینترنت یا هر شکلی از رسانه های الکترونیکی است”. به گفته مؤسسه دیجیتال مارکتینگ در پاسخ اینکه بازاریابی دیجیتال چیست؟ “بازاریابی دیجیتال، استفاده از کانال های دیجیتال برای تبلیغ یا بازاریابی محصولات و خدمات به مصرف کنندگان است”.

در عمل، بازاریابی دیجیتال بر مدیریت اشکال مختلف حضور آنلاین هر کسب و کار مانند وبسایت ها، برنامه های تلفن همراه و صفحات اجتماعی مجموعه، با تکنیک های مختلف ارتباطات آنلاین تمرکز دارد که عبارتند از بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی محتوا، بازاریابی از طریق انواع رسانه های دیجیتال، تبلیغات آنلاین، بازاریابی ایمیلی و ترتیبات مشارکت با سایر وبسایت ها.

تاریخچه پیدایش دیجیتال مارکتینگ و رشد آن

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ برای اولین بار در دهه 1990 استفاده شد. عصر دیجیتال با آمدن اینترنت و توسعه پلتفرم وب 1.0 آغاز شد. پلتفرم Web 1.0 به کاربران اجازه می داد اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند اما استراک گذاری این اطلاعات در وب را برای آن ها منع کرده بود.
تا آن زمان، بازاریابان در سراسر جهان هنوز از پلتفرم دیجیتال مطمئن نبودند. آن ها به قطعیت نمی دانستند که آیا استراتژی هایشان جواب می دهد یا خیر؛ زیرا اینترنت به قدر کافی گسترش پیدا نکرده بود.

در سال 1993، اولین بنر قابل کلیک فعال شد. پس از آن HotWired چند بنر تبلیغاتی را برای تبلیغات خود خریداری کرد. این آغاز ورود به عصر دیجیتال بازاریابی بود. به دنبال این تغییر تدریجی، سال 1994 سرآغاز ورود فناوری های جدید به بازار دیجیتال شد. در همان سال یاهو (Yahoo) نیز راه اندازی شد.
یاهو در سال اول، نزدیک به 1 میلیون بازدید دریافت کرد. این امر باعث تغییرات عمده ای برای فروش در فضای دیجیتال مارکتینگ شد. شرکت ها وبسایت های خود را بهینه سازی کردند تا رتبه بندی بالاتری در موتورهای جستجو کسب کنند.

سال 1996 راه اندازی چند موتور جستجو و ابزار دیگر مانند HotBot، LookSmart و Alexa رقم خورد.

در سال 1998 گوگل متولد شد. مایکروسافت موتور جستجوی MSN را راه اندازی کرد و یاهو جستجوی وب یاهو را وارد بازار کرد. 2 سال بعد، حباب اینترنت ترکید، تمام موتورهای جستجوی کوچک تر، پشت سر گذاشته شدند یا از بین رفتند و فضای بیشتری برای غول های این تجارت باقی گذاشتند.

دنیای بازاریابی دیجیتال اولین افزایش شدید خود را در سال 2006 مشاهده کرد؛ زمانی که ترافیک موتورهای جستجو در یک ماه حدود 6.4 میلیارد افزایش یافت. مایکروسافت MSN را پشت سر گذاشت و جستجوی زنده را برای رقابت با گوگل و یاهو راه اندازی کرد.

سپس وب 2.0 آمد که در آن افراد به جای اینکه کاربران منفعل باقی بمانند، مشارکت فعال تری داشتند. وب 2.0 به کاربران این امکان را می داد تا با سایر کاربران و مشاغل، ارتباط برقرار کنند. برچسب هایی مانند «بزرگراه اطلاعات فوق العاده» در اینترنت اعمال شد.
در نتیجه، حجم جریان اطلاعات (از جمله کانال های مورد استفاده توسط بازاریابان دیجیتال) چندین برابر افزایش یافت و تا سال 2004، تبلیغات اینترنتی و بازاریابی فقط در ایالات متحده، حدود 2.9 میلیارد دلار درآمد داشت.

به زودی، سایت های شبکه های اجتماعی شروع به ظهور کردند. MySpace اولین سایت شبکه اجتماعی و پس از آن هم فیسبوک بود که وارد شد.
بسیاری از شرکت ها متوجه شدند که تمام این سایت های در حال ظهور، درهای جدیدی از فرصت برای بازاریابی محصولات و برند آن ها باز کرده اند. راه های تازه ای برای کسب و کار که نشان دهنده آغاز فصل جدید تجارت بود. با منابع جدید، آن ها به رویکردهای جدیدی برای تبلیغ برندهای خود و سرمایه گذاری در بستر شبکه های اجتماعی نیاز داشتند.

کوکی نقطه عطف مهم دیگری در صنعت بازاریابی دیجیتال بود! تبلیغ کنندگان شروع به جستجوی راه های دیگری برای سرمایه گذاری از طریق فناوری نوپا کرده بودند. یکی از این تکنیک ها، ردیابی عادت های رایج مرورگر و الگوهای استفاده مکرر کاربران از اینترنت بود تا تبلیغات و وثیقه های بازاریابی را مطابق با سلیقه آن ها تنظیم کنند.

اولین کوکی برای ثبت عادات کاربر طراحی شد. استفاده از کوکی در طول سال ها تغییر کرده است و امروزه جهت ارائه راه های متنوع جمع آوری داده های واقعی کاربر به بازاریابان، کدگذاری می شوند.

آشنایی با مفاهیم اولیه دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به معنای بازاریابی برای مصرف کنندگان از طریق کانال های دیجیتال است.

1

2

این شکل از بازاریابی معمولا در وبسایت ها، دستگاه های تلفن همراه و پلتفرم های رسانه های اجتماعی اجرا می شود.

این شکل از بازاریابی با بازاریابی اینترنتی که منحصرا در وبسایت ها انجام می شود متفاوت است.

3

4

دیجیتال مارکتینگ یک زمینه گسترده است که از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، پلتفرم های جستجو، رسانه های اجتماعی و موارد دیگر اقدام به جذب مشتری می کند.

یکی از بزرگ ترین چالش هایی که بازاریابان دیجیتال با آن روبرو هستند این است که چگونه خود را در دنیایی مملو از تبلیغات دیجیتال مارکتینگ متمایز نمایند.

5

اجزای تشکیل دهنده دیجیتال مارکتینگ

با توجه به اینکه دیجیتال مارکتینگ دارای اجزای متنوعی است بنابراین کسب و کارهای مختلف با در نظر گرفتن اهداف تبلیغاتی خود می توانند از همه یا برخی از این ابزارها استفاده کنند.

بازاریابی دیجیتال را می توان به طورکلی به چند دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • بهینه سازی موتورهای جستجو
  • پرداخت به ازای کلیک
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی تلفن همراه
  • بازاریابی وابسته
  • و …
ابعاد دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با ابعاد مختلف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ حوزه ای است که روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کند. تصور کنید در حال راه اندازی یک کسب و کار هستید، بدون شک به دنبال بهترین راه برای بازاریابی خواهید بود.

گاهی اوقات انتخاب رسانه مناسب برای کمپین تبلیغات آنلاین شما آسان نیست. بهترین راه این است که ویژگی های محصول خود را درک کنید و در کنار آن، ابعاد تحت پوشش دیجیتال مارکتینگ را تحت نظر بگیرید. اما این ابعاد کدام اند؟

یک وبسایت تعاملی

داشتن یک وبسایت تعاملی برای تجارت شما ضروری است. زیرا هویت برند تجاری را ارائه می دهد. اگر یک وبسایت تعاملی ایجاد کنید، می توانید رونق کسب و کار خود را افرایش دهید. مصرف کننده معمولا با تماشای وبسایت شما تشخیص تصویر را درک می کند. طراحی چشمگیر یک وبسایت نیز تأثیری ماندگار در ذهن مصرف کننده دارد. وبسایت مرکزی است که در آن می توانید کمپین بازاریابی دیجیتال خود را شروع کنید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا بهترین نوع بازاریابی برای کسب و کارها است. تحقیقات نشان می دهد که یک مقاله خوب، یک تصویر یا یک ویدئو می تواند ترافیک زیادی برای وبسایت شما ایجاد کند. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ همیشه بر محتوای مؤثر برای کمپین های بازاریابی دیجیتال تاکید دارند. ارسال محتوایی با ساختار مناسب یکی از مؤثرترین راه ها برای برندسازی محصول خواهد بود.
بازاریابی محتوا یکی از بهترین انواع غیرمستقیم دیجیتال مارکتینگ است. معمولا کسب و کارها با تبلیغ محصولات از طریق بازاریابی محتوا، خدمات یا برند خود را به بازار عرضه می کنند. برای درک اینکه بازاریابی محتوا تا چه حد می تواند تأثیرگذار باشد بهتر است مراحل مختلف سفر مشتری را تجسم کنید. با ارائه محتوای مفید به مشتری، اگر بتوانید نیاز وی را برطرف کرده و مشکلی را حل نمایید به نوعی برای برند خود اعتمادسازی کرده اید و مشتری بیشتر ترغیب به خرید از شما می شود.

بهینه سازی موتور جستجو

در سال های اخیر، سئو و کسب رتبه سایت در گوگل یا سایر موتورهای جستجو به یکی از نوظهورترین زمینه ها و برجسته ترین سبک ها در بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. از طریق یک کمپین سئو مؤثر می توان ترافیک ارگانیک جذب کرد. سئو، آگاهی از برندی که برای کمپین دیجیتالی نیاز است را به شرکت ها می دهد و دید آن ها را در بازار بهبود می بخشد. بکارگیری صحیح اصول سئو می تواند رتبه شما را در موتورهای جستجو ارتقا دهد و افراد بیشتری روانه وبسایت شما شوند. اکثر کلیک ها بر روی رتبه های اول تا سوم موتور جستجوی گوگل است زیرا به نظر این رتبه ها قابل اعتمادتر بوده و می توانند آن چه که کاربران در حال جستجویش هستند را در اختیارشان قرار دهند. بنابراین یک استراتژی مؤثر در سئو می تواند ترافیک زیادی برای وبسایت به ارمغان آورد.

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی کانالی برای بهتر دیده شدن برندها بوده و منبع خوبی برای تجزیه و تحلیل بازار هدف و جمعیت شناسی محسوب می شوند. شما می توانید محصولات را دقیقا مطابق با نیاز مشتری خود بسازید. کمپین های دیجیتال مارکتینگ در رسانه های اجتماعی می تواند مزایای بسیار زیادی برای ارتقای محصول داشته باشد. تا حد ممکن یک تیم حرفه ای بازاریابی دیجیتال را برای رسانه های اجتماعی در کنار خود داشته باشید تا بتوانید پاسخ های مناسبی به مشتریان بالقوه خود بدهید. این امر به پذیرفته شدن یک برند از سوی جامعه بسیار کمک می کند.

انواع بازاریابی دیجیتال چیست؟

انواع بازاریابی دیجیتال چیست؟ به طور کلی هر اقدامی که در فضای دیجیتال با هدف رشد کسب و کارها انجام شود، به نوعی دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. در ادامه به مهم ترین انواع بازاریابی دیجیتال اشاره می کنیم.

بازاریابی موتور جستجو

بیش از 90 درصد مردم جستجوهای اینترنتی خود را از طریق موتورهای جستجو گوگل و بینگ انجام می دهند. بازاریابان با در نظر داشتن بهینه سازی موتورهای جستجو (مانند گوگل، بینگ و موارد دیگر) می توانند به خریداران بالقوه بیشتری دسترسی پیدا کنند. برای مثال با در نظر گرفتن کلمات کلیدی گوگل که پر جستجو هستند و نیز با غنی کردن سئو وبسایت، می توان جایگاه خود را در موتورهای جستجو به گونه ای ارتقا داد که افراد با جستجوی خدمات و محصولات مشابه، شما را بالاتر از سایرین در موتورهای جستجو ببینند. هر چه رتبه بهتری در این جستجوها داشته باشید بیشتر شاهد افزایش کلیک گوگل خواهید بود. جالب است بدنید در هر ثانیه بیش از 63000 جستجو انجام می شود. پس چرا از این پتانسیل موتورهای جستجو استفاده نکنیم؟

بازاریابی نمایشی

بازاریابی نمایشی، تبلیغات بر روی صفحه های گرافیکی اینترنت است. رسانه های تبلیغاتی مورد استفاده در این روش بازاریابی، تصاویر، فیلم ها یا انیمیشن ها و همچنین لینک های متنی و تصاویر متحرک هستند که بر روی دستگاه های مختلف مانند رایانه های شخصی رومیزی یا تلفن های هوشمند ارائه می شوند.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی اغلب بالاتر از نتایج ارگانیک در موتورهای جستجو نمایش داده می شوند. این نوع دیجیتال مارکتینگ ممکن است مدل های پرداخت متفاوتی داشته باشد. تبلیغات کلیکی، پرکاربردترین مدل پرداخت برای رسانه ها در وب است و تقریبا در همه استراتژی های بازاریابی دیجیتال از آن استفاده می شود. در این روش تبلیغات با پیشنهاد قیمت در مزایده کلمات کلیدی، برای تبلیغ خود کلیک خریداری می کنید و هزینه هر کلیک را نیز مشخص می نمایید. از این رو هر فردی که بر تبلیغ شما کلیک کند هزینه ای از حساب گوگل ادز شما کسر می گردد.

بازاریابی موبایل

در دنیای امروز اگر می خواهید به مشتریان واقعی بیشتری دسترسی پیدا کنید، باید بگوییم که بازاریابی موبایلی تقریبا اجباری است. 27 درصد مردم در جهان برای جستجو از تلفن همراه استفاده می کنند. بنابراین برندهایی که می خواهند دسترسی مخاطبان به آن ها ساده تر باشد باید در بازاریابی موبایل سرمایه گذاری کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

با رشد پلتفرم های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام که رایج ترین ها بوده و همواره درحال رشد هستند، کسب و کارهای آنلاین نیاز دارند تا در بازاریابی رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری کنند و دنبال کنندگان خود را افزایش دهند تا به مجموعه جدیدی از مشتریان بالقوه دست یابند. بسته به نوع کسب و کار، یک شبکه اجتماعی را انتخاب کنید و مارکتینگ آن را آغاز نمایید.

ایمیل مارکتینگ

در واقع ایمیل مارکتینگ یکی از مؤثرترین انواع دیجیتال مارکتینگ است. اگر به صورت استراتژیک از آن استفاده شود، می توان به نتایج قابل توجهی رسید. این نوع بازاریابی بهترین راه برای به روز نگه داشتن مشتریان با محتوای مفید و به روز است. بنابراین می توان از طریق خودکارسازی ایمیل ها همواره راه ارتباطی با مشتریان ایجاد کرد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اصطلاح «اینفلوئنسر» به تولیدکننده محتوای رسانه های اجتماعی اشاره دارد که در یک جایگاه یا جامعه خاص دنبال کنندگان زیادی دارد. بنابراین اینفلوئنسرها افراد مهمی در بازاریابی برندها به شمار می آیند. یک برند به کمک اینفلوئنسر می توانند محصولات و خدمات خود را به گروهی از افراد معرفی کند تا این جامعه هدف تحت تأثیر اینفلوئنسرها به برند شما سرازیر شوند. فالوورها اغلب تحت تاثیر اینفلوئنسرهایی قرار می گیرند که به آن ها اعتماد دارند. از همین رو احتمال خرید و دنبال کردن آنچه اینفلوئنسرها تبلیغ می کنند، زیاد است.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته شامل کسب کمیسیون از طریق تبلیغ یک محصول یا خدمات ساخته شده توسط خرده فروش یا تبلیغ کننده ای دیگر است. بهترین مزیت بازاریابی وابسته این است که نیازی به داشتن مخاطبان زیاد نیست زیرا به جامعه ای خواهید رسید که توسط تولیدکنندگان محتوا ساخته شده است؛ درست مانند بازاریابی رسانه های اجتماعی. شما باید تولیدکنندگانی را انتخاب کنید که با خدمات و محصولات شما تناسب داشته باشند.

اس ام اس مارکتینگ

بازاریابی پیامکی به عملی اطلاق می شود که کسب و کارها یک پیام متنی درباره کمپین ها، تبلیغات، اخبار، به روزرسانی ها و موارد دیگر به مشتریان ارسال می کنند. عبارت SMS (Short Message Service) به معنای “خدمات پیام کوتاه” است و برندها از این شکل ارتباط برای تعامل با مشتریان خود در سطح شخصی تر استفاده می کنند.

پیشنهاد محتواهای قابل دانلود

ارائه محتوای قابل دانلود راهی مقرون به صرفه برای افزایش آگاهی و به دست آوردن مشتریان است. محتوای دانلودی مناسب، مانند مجموعه ای از قالب ها برای پلتفرم های رسانه های اجتماعی، می تواند باعث ایجاد تعامل با برند شما شود. با ارائه چنین محصولی می توانید از طریق برنامه بازاریابی و با استفاده از ورودی ها سرنخ ها را ایجاد کنید. با این ویژگی می توانید به قدری نظر مخاطبان را به خود جلب کنید که اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل و شماره همراه خود را در اختیارتان قرار دهند. در آینده این اطلاعات برای تبدیل مخاطب به مشتری بسیار مفید خواهد بود.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

اتوماسیون بازاریابی فناوری است که فرآیندهای بازاریابی و کمپین های چندمنظوره را به طور خودکار در چندین کانال مدیریت می کند. با اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها می توانند مشتریان را با پیام های خودکار از طریق ایمیل، وب و شبکه های اجتماعی مورد هدف قرار دهند.

بازاریابی ویدئویی

استراتژی بازاریابی ویدئویی بهترین ایده برای ترغیب مشتری به خرید در قیف بازاریابی به شمار می آید. 80 درصد مردم برای دیدن ویدئوهای مختلف مانند کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات، کاربرد و نحوه استفاده از آن ها به موتورهای جستجو مراجعه می کنند. جالب است بدانید 55 درصد از مصرف کنندگان قبل از خرید این کار را انجام می دهند. بنابراین بازاریابی ویدئویی فرصت خوبی برای فروش بیشتر است که نباید آن را از دست داد.

بازاریابی با استفاده از آدیو

محتوای صوتی به افراد امکان می دهد همزمان با کارهای دیگر، اطلاعات مورد نیاز خود را با گوش دادن دریافت کنند. بازاریابی صوتی به معنای استفاده از صدا برای پیشبرد اهداف و نتایج کلیدی کسب و کارتان است. مانند سایر اشکال بازاریابی، راه های متعددی برای گنجاندن بازاریابی صوتی در استراتژی محتوا وجود دارد.

طراحی و توسعه سایت

یک وبسایت با طراحی خوب می تواند به شما کمک کند تا تأثیر مطلوبی بر مشتریان احتمالی داشته باشید. طراحی و توسعه سایت می تواند کمک کند تا سرنخ های خود را پرورش داده و تبدیل های بیشتری به دست آورید. اما مهم تر از آن، تجربه کاربری خوبی را فراهم می کند و به بازدیدکنندگان وبسایت کمک می کند تا به راحتی به وبسایت دسترسی پیدا کرده و آن را مرور کنند.

استفاده از تست A/B

تست A/B که به عنوان تست تقسیم بندی نیز شناخته می شود، یک آزمایش بازاریابی است. در این تست با تقسیم بندی مخاطبان می توان تعدادی از تغییرات یک کمپین را آزمایش کرد و مشخص نمود که کدام یک عملکرد بهتری دارند. به عبارت دیگر، می توانید نسخه A از یک محتوای بازاریابی را به نیمی از مخاطبان و نسخه B را به نیم دیگر نشان داد.

تبلیغات بنری در سایت های پربازدید

تبلیغات بنری گوگل به جای متن مبتنی بر تصویر است و یک شکل محبوب از تبلیغات آنلاین محسوب می شود. هدف از تبلیغات بنری ترویج یک برند و یا جذب بازدیدکنندگان از وبسایت میزبان به وبسایت تبلیغ شده است.

وایرال مارکتینگ

وایرال مارکتینگ یک تکنیک فروش است که شامل اطلاعات ارگانیک یا دهان به دهان در مورد یک محصول یا خدمات می شود تا با نرخ روزافزونی منتشر گردد. هدف وایرال مارکتینگ دستیابی به بیشترین تعداد ممکن مخاطبین از طریق اشتراک گذاری دهان به دهان و شبکه های اجتماعی است.

اهمیت و محبوبیت بازایابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال در عصر امروز بسیار مهم است. بر خلاف بازاریابی سنتی، به تمرکز بر روی مخاطبان هدف با دسترسی جهانی کمک می کند و با سرمایه گذاری اندک، درآمد بالایی به ارمغان می آورد.

به علاوه، پلتفرم های بازاریابی دیجیتال به شما اجازه می دهند تا استراتژی خود را حین حرکت تغییر دهید. این نکته به شما کمک می کند تقریبا بلافاصله به نتایج بهتری برسید.

دلیل محبوبیت بازاریابی دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش علاقه مردم به خریدهای اینترنتی و استفاده از آن برای اهداف مختلف، بازاریابی دیجیتال شکل گرفت. دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده بوده و شرایطی را برای افراد فراهم می کند تا به واسطه آن بتوانند کسب و کار خود را تبلیغ کرده و رونق ببخشند. در ادامه در مورد مزایا و ویژگی های این روش بازاریابی بیشتر توضیح می دهیم تا با تاثیر گوگل ادز بر دیجیتال مارکتینگ نیز آشنا شوید.

محلیت یا بومی بودن اهداف تبلیغ

روند تبدیل کسب و کارها از یک کسب و‌ کار کوچک تا یک بنگاه اقتصادی بزرگ همواره نشان داده است که تکرار تبلیغ باعث ماندگاری نام یک برند و محتوای مربوط به آن در ذهن مشتریان بالقوه خواهد شد. این ماندگاری با برخورد روزانه مشتری با آگهی شکل می‌ گیرد و برخورد روزانه، مشروط به تمرکز بر محلیت آگهی است.

تبلیغات در گوگل با توجه به محلیت کاربران، آگهی مربوط به همان منطقه را برایشان نشان خواهد داد. ایجاد محتوای با کیفیت و مبتنی بر فرهنگ محلی و بومی از علل اصلی کشش بیشتر مخاطبان به سمت نتایج مطلوب کسب و کار به شمار می رود. از همین رو توجه الگوریتم های گوگل و گزینه های بومی گوگل ادز مورد توجه مدیران گوگل قرار گرفت.

موقعیت مکانی

دارا بودن محیط تعاملی اختصاصی

اپراتور

دنیای جدید، بدون هیچ شکی دنیای اطلاعات است. در دنیای اطلاعات با پدیده‌ای به نام اطلاعات اضافی یا بمباران اطلاعاتی مواجه هستیم. دریافت این میزان از اطلاعات باعث تشویش ذهن و بعضا شک در تصمیم گیری های مخاطب می شود. مخاطب در حالی که از مشتری بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شود، سوالات متعددی دارد که باید پاسخ آن ها را بیابد.

در همین راستا توجه به این تعاملات در دستور کار گوگل‌ ادز قرار گرفت. پاسخ به سوالات و تعامل با مشتریان، مستلزم داشتن یک کانال اختصاصی از سوی بنگاه کسب و کار است که باعث می‌ شود تا با راهنمایی و مشاوره به موقع، رضایت مشتری جلب شود.

در پنل جدید گوگل ادز بخشی تعبیه شده است تا کاربر فرصت تعامل با مشتریان را داشته باشد؛ بدون اینکه آن ها به وبسایت او مراجعه کنند یا هزینه شرکت از دست برود.

فرصت شبکه‌ های اجتماعی

بزرگ ترین پدیده حال حاضر دنیای دیجیتال، شبکه‌ های اجتماعی هستند. حضور مستمر و پر رنگ در این شبکه‌ ها دو ویژگی بسیار بزرگ دارد:

  • هزینه تعامل با مشتریان را پایین می‌ آورد.
  • با دریافت بازخورد مشتریان متوجه نگرش واقعی آنان نسبت به کسب‌و‌کار می شود.

گوگل‌ ادز با توجه به دسترسی گوگل به شبکه‌ های اجتماعی پر مخاطبی همچون یوتیوب، بهترین گزینه را برای صاحبان کسب‌ و‌ کار به ارمغان می‌ آورد. اتصال گوگل‌ ادز به شبکه‌ های اجتماعی پر مخاطب باعث به وجود آمدن داده‌ های آماری متنوعی خواهد شد. داده‌ های آماری بزرگ ترین ابزار تصمیم گیری در دنیای کسب‌ و‌ کار به شمار می‌ روند.

شبکه های اجتماعی

به وجود آوردن داده‌های بصری

محتوای بصری

ارمغان دیگر روش های دیجیتال مارکتینگ استقبال کمتر کاربران از متن‌ ها و نوشته‌ ها و گرایش این قشر به داده‌ های دیداری است. داده‌ های دیداری به آن دسته از داده‌هایی گفته می‌ شود که با کمترین میزان نوشته و درگیری ذهنی همراه بوده و با استفاده از ترفندهای گرافیکی، بیشترین میزان جابجایی اطلاعات را انجام ‌می‌ دهند.

از جمله این داده‌ های دیداری می‌ توان به تصاویر، فیلم های لایو و ویدئوها اشاره نمود. گوگل ادز در این زمینه نیز پیشتاز است. نمایش آگهی مورد نظر شما به صورت فایل ویدئویی و بنرهای دیداری در قسمت هایی خارج از صفحه نتایج جستجو، فرصت بی نظیر گوگل‌ادز برای کسب و کار شما به شمار می رود.

بهترین راه برای تاثیر بیشتر، ساخت ویدئوها و به اشتراک گذاشتن آن با مخاطبان است که در این راستا می توان گفت گوگل‌ ادز متخصص به اشتراک گذاری است. البته در این بین نباید خلاقیت در ساخت را فراموش کرد.

محتوای با مفهوم

بدون شک دهه گذشته را می‌ توان دهه حاکمیت محتوا در دنیای دیجیتال دانست. نیاز مخاطبین به توضیحات و اطلاعات، باعث ایجاد محتوا و در مرحله بعد ایجاد محتوای با کیفیت در اینترنت شد.

با ورود دنیای دیجیتال به عرصه شبکه‌های اجتماعی و اشتراک گذاری این محتواها، اهمیت این موضوع بیش از پیش روشن شد. به طور مثال در سال های 2005 تا 2010 موج استفاده از محتوای کپی باعث شد تا شرکت گوگل بر روی کیفیت پیوندهای مخاطبان تمرکز کند. این تمرکز در نهایت منجر به حذف داده‌های مشابه و طبقه بندی زمانی محتواهای تولیدشده گردید.

کاربرد ChatGPT در تبلیغات گوگل به عنوان یک الگوریتم هوش مصنوعی این است که قبل از هر گونه به اشتراک گذاری آگهی، آن را از لحاظ مفهومی و کپی بودن، مورد بررسی قرار می‌ دهد. هرچند تولیدکنندگان محتوا به سمت بازنویسی متون حرکت نمودند اما به روز رسانی الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل ادز حتی محتواها را از لحاظ معنایی نیز مورد بررسی قرار می‌داد تا جای هیچ شک و شبهه‌ ای باقی نماند.

محتوای متنی

طبقه بندی کاربران و رفتن ره صد ساله

رده بندی

رقابت در دنیای دیجیتال به طرز شگفت انگیزی شدید است. این رقابت با باز کردن دایره تعامل با مخاطب، از محیط کوچه و بازار و حتی تبلیغات تلویزیونی به سمت دنیای دیجیتال و اینترنت، بیشتر تبدیل به جنگی تمام عیار شده است. جنگی که تعداد مبارزینش بیشتر از قبل، دایره مخاطبانش گسترده‌ تر و هزینه‌ ها در آن معقول‌ تر از مواردی همچون تبلیغات بنری، رادیویی و تلویزیونی است.

فشار کسب و کارها از یک سو و فشار مخاطبان برای دریافت اطلاعات کافی از سوی دیگر، باعث شد تا محیط‌ های واسط، دست به طبقه بندی مخاطبین و خدمات دهندگان بزنند. دسته بندی مخاطبین و جمع آوری داده‌ های آماری باعث شد تا الگوریتم های پیشرفته برای نمایش پاسخ به آن ها به کار گرفته شود. دسته بندی تولیدکنندگان محتوا نیز باعث شد تا بهترین و موثرترین محتوا، بالاتر از همه در دسترس مخاطبان قرار بگیرد.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ

تا اینجای مطلب، تا حدودی با مزایا و برتری های دیجیتال مارکتینگ باید آشنا شده باشید. اما دیگر مزایای آن را می توان به صورت زیر بیان کرد:

دسترسی جهانی: دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می دهد که تنها با یک سرمایه گذاری کوچک، بازارهای جدید را پیدا کرده و در سطح جهانی تجارت کنید.

هزینه کمتر: یک کمپین بازاریابی دیجیتال با برنامه ریزی مناسب و هدفمند می تواند با هزینه بسیار کمتری (نسبت به روش های سنتی) به مشتریان مناسب دست یابد.

نتایج قابل ردیابی و اندازه گیری: اندازه گیری بازاریابی آنلاین با تجزیه و تحلیل وب و سایر ابزارهای متریک آنلاین، تعیین میزان اثربخشی کمپین را آسان تر می کند. شما می توانید اطلاعات دقیقی در مورد نحوه استفاده مشتریان از وبسایت یا پاسخ آن ها به تبلیغات را به دست آورید.

شخصی سازی: اگر پایگاه داده مشتریان به وبسایت شما مرتبط است، هر زمان که شخصی از سایت بازدید کند، می توانید با پیشنهادهای هدفمند از او استقبال کنید. هرچه مشتریان، خرید بیشتری از شما انجام دهند، می توانید مشخصات بیشتری از مشتری خود دریافت کرده و به طور مؤثر برای آن ها بازاریابی کنید.

نرخ تبدیل بهبودیافته: اگر یک وبسایت دارید، مشتریان شما فقط چند کلیک با خرید فاصله دارند. برخلاف سایر رسانه ها که از مردم می خواهند تماس تلفنی برقرار کنند یا به فروشگاه بروند، بازاریابی دیجیتال می تواند یکپارچه و فوری عمل کند.

بزرگ ترین چالش دیجیتال مارکتینگ چیست؟

رسیدن به مخاطبان مناسب در زمان مناسب و با محتوای مرتبط، هنوز یک چالش بزرگ برای برندها است. با افزایش روز به روز تعداد کاربران اینترنت و تغییر تقریبا هر ثانیه ای نیازهای آن ها، مورد هدف قراردادن مخاطبان مناسب به یکی از بزرگ ترین چالش های بازاریابان تبدیل شده است.

یکی دیگر از چالش ها داشتن تعداد کلیک بالا اما بدون نرخ تبدیل است! به این معنا که تعداد کلیک های مناسبی دریافت می کنید اما تعداد خیلی کمی از این کلیک ها منجر به فروش می شوند.

وضعیت دیجیتال مارکتینگ در ایران چگونه است؟

دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک پدیده نوظهور در سراسر جهان همه کسب و کارها را به خود درگیر کرده است. امروزه در تمام دنیا کسب و کارهای مختلفی برای تبلیغ محصولات برند خود شروع به انجام دیجیتال مارکتینگ کرده اند.

دیجیتال مارکتینگ در ایران نیز مانند سراسر دنیا بسیار پرطرفدار است و در حال حاضر مجموعه های تبلیغاتی مختلفی با ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ سعی در کمک به برندینگ انواع کسب و کارها دارند.

درصورتی که در دنیای دیجیتال مارکتینگ تازه کارید و می خواهید از این شگفتی نوظهور نهایت استفاده را ببرید، می توانید با کمک متخصصین دیجیتال مارکتینگ آسان ادوردز، حضور دیجیتال کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

سوالات متداول در مورد بازاریابی دیجیتال

و در آخر

همان طور که گفته شد دیجیتال مارکتینگ روشی کارا برای بهبود حضور آنلاین کسب و کارها در دنیای دیجیتال امروز است. پس نباید از کنار آن به سادگی گذشت؛ زیرا با استفاده از این روش می توان برند خود را بیش از پیش در معرض دید قرار داد و به مخاطبین بیشتری دست یافت. کسب و کارهای مختلف می توانند با در نظر گرفتن انواع تبلیغات دیجیتال که در این مقاله ذکر شد نوع مناسب با حوزه خود را مشخص کنند و متناسب با آن شروع به فعالیت کنند. با به کارگیری درست ابزارها و در نظر داشتن ابعاد و اجزای دیجیتال مارکتینگ می توان از چالش ها گذر کرد و به نتایج مطلوب دست پیدا کرد.

این مطلب برات مفید بود؟ به اشتراک بذارش

ثبت نظر