بیست استراتژی موفق هک رشد چیست؟|نمونه‌های موفق هک رشد در ایران و جهان

هک رشد چیست

اگر کسب و کار نوپایی دارید؛ به طور قطع افرادی به شما این ضرب المثل را گوشزد کرده‌اند که “نمی‌توان یک شبه ره صد ساله را پیمود” و برای موفقیت در کار خود باید صبر پیشه کنید! البته نمی‌توان منکر این قضیه شد اما امروزه با تکنولوژی و ابزارهای مختلف می‌توان با سرعت بالاتری کسب و کارها و به ویژه مشاغل نوپا را کارآمدتر نمود و آن را بهبود بخشید.

حتماً کنجکاو شده‌اید که چگونه و یا چه تکنولوژی می‌تواند این خدمت را به کسب و کارها ارائه دهد و نحوه کار با آن چگونه است. این تکنولوژی همان هک رشد یا Growth Hacking است که برخلاف نام پیچیده‌ای که دارد، تعریف و کاربرد راحت و ملموسی را در خود جای داده است.

هک رشد مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های در دسترس است که باعث پیشرفت و بهبود تمامی جنبه‌های کسب و کارها می‌گردد. این تکنیک دارای اجزا و استراتژی‌های مختلفی است که سعی شده است در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته شود. البته چند مورد از سیستم‌هایی که به کمک هک رشد توانسته‌اند یک شبه راه صد ساله را بپیمایند و بسیار هم موفق باشند، در انتهای مطلب معرفی شده‌اند.

فهرست مطالب نمایش

هک رشد چیست؟

هک رشد چیست

روشی که به کمک آن موثرترین و کارآمدترین تکنیک‌ها و راه‌ها برای رشد کسب و کارها به خدمت گرفته می‌شوند را هک رشد می‌نامند. این روش عمدتاً از طریق “آزمون و خطا” صورت می‌گیرد و روش‌های نوین را جایگزین روش‌های سنتی می‌کنند. درواقع هک رشد به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا روش‌های سریع‌تر، خلاقانه‌‌‌تر و از همه مهم‌تر مقرون به صرفه‌تری را برای افزایش سرعت رشد خود به ویژه از طریق تبلیغات به کار گیرند.

هک رشد را نمی‌توان یک شیوه بازاریابی دانست و با بازاریابی کاملاً متفاوت است. از این جهت که بازاریابی تنها به افزایش سود و فروش و روش‌های خلاقانه برای این مورد کمک می‌کند اما هک رشد به پیشرفت و بهبود تمامی جنبه‌های یک کار و نه تنها بعد فروش محصول یا خدمت، منجر می‌شود. با این وجود تمامی تکنیک‌های بازاریابی و یا چگونگی تبلیغ در گوگل را می‌توان از مراحل مهم هک رشد دانست.

اجزای قیف هک رشد چیست؟

حال که دانستید هک رشد چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند، خوب است با اجزای مهم این تکنیک بیشتر آشنا شوید. اجزای هک رشد را در قالب قیف هک رشد یا همان pirate funnel تعریف کرده‌اند که شامل شش مرحله است. این قیف را با نام AAARRR نیز می‌شناسند و دلیل آن اول نام لاتین هر مرحله است که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت:

مرحله یک : آگاهی یا Awareness

هک رشد چیست

آگاهی را می‌توان در دو سوی مختلف برای یک کسب و کار ضروری دانست. اول آگاهی ضمنی و همه جانبه از کار و زوایای آن برای صاحب شغل و کارفرما و دوم آگاهی بخشی همه جانبه به سایرین برای آشنایی با خدمات و یا محصولاتی که ارائه می‌کنید.

آگاهی بخشی به سایر افراد از راه‌های مختلف امکان پذیر است که امروزه پلتفرم‌هایی؛ مانند تلگرام، اینستاگرام و سایت‌های تبلیغاتی و مشهور و همچنین تکنیک‌های نوین جذب و تبلیغات از جمله تبلیغات متنی گسترش یافته برای کسب و کارهای ایرانی برشمرد. به مرور متوجه می‌شوید که کدام پلتفرم و زیربنای تبلیغاتی برای شما کارآمدتر است و می‌توانید برای مراحل بعدی تبلیغات نیز از همان دریچه وارد شوید.

مرحله دو: جذب یا Acquisition

حذب لید

در این مرحله باید به کمک تمامی ابزارهایی که برای کسب و کار شما موثر هستند، به جذب مخاطب بپردازید. در واقع در این مرحله است که آگاهی به علاقه تبدیل شده و در ضمن آن علاقه را به لید منجر می‌سازد. پس از انجام امور بازاریابی و به ویژه بازاریابی محتوایی غافل نشوید. سعی کنید حتی‌الامکان اطلاعات جامعی از مشتریان و مخاطبین خود داشته باشید تا به ازای آن‌ها بتوانید روش جذب مناسب برای کاربران حوزه کسب و کار خود انتخاب نمایید.

مرحله سه: فعالسازی یا Activation

فغالسازی مشتری

مرحله فعالسازی در تکنیک growth hacking به معنای متقاعد کردن مخاطبین در کوتاه‌ترین زمان و از طریق امکانات در دسترس است. هر چه ارتباط بین شما و کاربران مناسب‌تر و تعاملی‌تر باشد، مسلماً شناسایی موانع برای جذب کاربر جدید با سرعت بالاتری صورت می‌گیرد. به عنوان مثال از طریق فیدبک‌های ارسالی از طرف مشتریان برای علل عدم رضایت آن‌ها از یک محصول، می‌توانید آن‌ها را در تولیدات بعدی لحاظ کرده و رفع نمایید. به این ترتیب شانس بیشتری برای جذب مشتری در آینده برای خود فراهم خواهید نمود.

مرحله چهار: حفظ یا Retention

ریتنشن

در این مرحله باید مشتریان خود و به ویژه کاربران جدید را حفظ و نگهداری نمایید. چرا که بسیاری از کسب و کارها پس از جذب مشتری این مرحله را به فراموشی می‌سپارند و مجدداً با از دست دادن کاربران خود؛ به دنبال جذب مشتری جدید بر می‌آیند. این روش سنتی و بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است و به مرور کسب و کار شما را دچار روند فرسایشی می‌کند. سعی کنید نیازهای مشتریان را بهتر بشناسید و با رفع این نیازها به حفظ طولانی مدت آن‌ها کمک نمایید.

مرحله پنجم: ارجاع یا Referral

معرفی لید

بعد از مرحله تثبیت مشتریان خود در مجموعه، باید بتوانید از آن‌ها به عنوان بازاریابان رایگان برای تبلیغ خود استفاده کنید. بهترین بازاریابان کسانی هستند که در ضمن رضایت خود را از محصول یا خدمت دیگران را با استفاده از آن تشویق می‌کنند. دقت داشته باشید که این نوع مشتریان درصد نرخ حفظ بیشتری در مجموعه شما خواهند داشت چرا که از طریق ارجاع مشتریان قبلی به مجموعه پیوسته است.

مثال: تبلیغاتی که امروزه در تمامی پیج‌های اینستاگرام برای استفاده یک محصول و توصیه آن به دیگران مشاهده می‌کنیم، در مرحله referral قرار دارند.

مرحله شش: درآمد یا Revenue

هک رشد چیست

منظور از درآمد در واقع درآمد خالص بعد از کسر هزینه‌های مربوط به تبلیغات و یا جذب مشتری است. برای هر مجموعه‌ای؛ یکی از مهم‌ترین موارد در نمایش میزان رشد در تمامی جنبه‌های کسب و کار، درآمد آن مجموعه خواهد بود. میزان درآمد نشان دهنده آن است که مراحل قبلی به درستی طراحی و ایفا شده است.

حال اگر در این مرحله متوجه درآمد پایین‌تر نسبت به سطح توقع خود و یا هزینه‌های صورت گرفته، شده‌اید باید به دنبال علت و رفع آن باشید. ممکن است مشتریان به درستی هدف مجموعه یا نوع محصول یا خدمت را متوجه نشده باشند، ممکن است تبلیغات به درستی صورت نگرفته باشد، ممکن است میزان هزینه و یا وقت به درستی مدیریت نشده باشد.

بیست استراتژی موفق هک رشد چیست؟

20 استراتژی هک رشد

خب از اینجای متن به بعد را با دقت بیشتری بخوانید!

 چرا که تا به اینجا کاملاً متوجه شده‌اید که هک رشد چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. از اینجا به بعد به طور عملی و تجربی استراتژی‌های هک رشد را برای شما در قالب 20 سرفصل اشاره خواهیم کرد. به این ترتیب می‌توانید افق دید خود را گسترش داده و سود مجموعه را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

1- یک لیست ایمیل بسازید

یکی از تکنیک‌های مهم در رشد و توسعه کسب و کارها استفاده از استراتژی بازاریابی ایمیلی است. به کمک این استراتژی و تکنیک‌های آن می‌توانید یک لیست مناسب و کامل برای ارتباط با مشتریان خود بسازید. این لیست به ویژه زمانی که قصد معرفی محصول یا خدمت جدیدی را دارید، به کار می‌آید.

بازاریابی ایمیلی دیجیتال در واقع سازوکاری است که به مشاغل کمک می‌کند قبل از راه اندازی فروش هر محصول سر و صدای حسابی راه بیندازد. از طرف دیگر دریافت فیدبک‌های این ایمیل‌ها می‌تواند به بهبود محصول و خدمت قبل از عرضه نیز منجر گردد.

2- از بازاریابی ارجاعی نهایت استفاده را ببرید

بازاریابی ارجاعی در growth hacking همان بازاریابی کم هزینه‌ای است که توسط آشنایان، دوستان و حتی مشتریان قبلی شما انجام می‌پذیرد. این نوع بازاریابی علاوه بر این که هزینه کمتری را در برمی‌گیرد، نرخ ماندگاری و نگهداری مشتریان ارجاعی جدید را دو برابر خواهد ساخت. چرا که این کاربران جدید به واسطه اعتماد به یک شخص خارج از فضای کسب و کار شما وارد مجموعه شده‌اند. مشتریان حاصل از بازاریابی ارجاعی دارای طول عمر بالاتری بوده و انگیزه بیشتری را برای آن‌ها فراهم می‌سازد.

3- با برندهای جدید شریک شوید

تلاش‌های برندهای جدید و نوپا برای شهرت و سر زبان افتادن را دست کم نگیرید. همکاری با این برندها جز برترین تکنیک‌های ه رشد محسوب می‌شوند. بهتر است برندی را انتخاب کنید که شباهت بیشتری با برند و کسب و کار شما داشته باشد تا بتوانید مکمل یکدیگر باشید. به این ترتیب مشتری هر بند ناخودآگاه به مشتری برند دیگر نیز تبدیل خواهد گردید.

4- در ایونت‌ها شرکت کنید

شاید در ابتدا شرکت در ایونت‌ها و رویدادهای مرتبط با شغل شما کمی خسته کننده و یا حتی غیر ضروری به نظر برسد. اشتباه نکنید! شرکت در ایونت‌های مرتبط با کسب و کار، به شما یاد می‌دهد که چگونه استارتاپ خود را حفظ و ذخیره نمایید. خوب است که با افراد موفق در مشاغل نزدیک به خود و یا سایر صنایع در ارتباط باشید و نقاط قوت و ضعف محصول یا خدمات این چنینی را بدانید و با آن‌ها آشنا شوید. از طرف دیگر شرکت در ایونت‌ها کسب و کار شما را در معرض دید سرمایه گذاران دیگر قرار می‌دهد.

5- از ترندها استفاده کنید

همواره سعی کنید از تازه‌ترین ترندهای مرتبط با کسب و کار خود آشنا باشید و از آن‌ها در جهت بهبود اوضاع کاری خود بهره گیرید. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل در تعریف “هک رشد چیست” است. استفاده از ترندها در دنیای بازاریابی در واقع نوعی تکنیک کاملاً کم هزینه و تاثیرگذار؛ به خصوص برای برندهای نوپا و جوان است.

البته خواه یا ناخواه این ترندها حتی بر روی برندهای قدیمی و شناخته شده نیز تأثیر گسترده‌ای خواهد داشت. استفاده از این ترندها؛ به ویژه در فضای اجتماعی، دارای تکنیک‌های متعددی است که بهتر است قبل از اقدام در مورد آن‌ها بیاموزید.

6- یک جامعه برای کسب و کار خود ایجاد کنید

از رسانه‌های اجتماعی و مجازی برای تبلیغ کسب و کار خود؛ به ویژه برقراری تعامل مؤثر با مخاطبین مشتریان استفاده کنید. این روش در عین ساده بودن، بسیار کار آمد است و به نحو چشمگیری در کوتاه‌ترین مدت به بازدهی می‌رسد. اگر می‌خواهید تلاش‌های بخش بازاریابی شما با سرعت بیشتری به حصول نتیجه منجر شود، حتماً از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به طور خاص استفاده کنید.

البته دقت داشته باشید جذب مشتری و کاربر به راحتی نبوده و حتی در بستر پلتفرم‌های اجتماعی نیز با گذر زمان مواجه است اما خوب است از ابتدا گام با گام با پیشرفت مجموعه، فضای اجتماعی را نیز بهبود بخشید.

7- بازار رقابت را رصد کنید

همواره از رقبا و کسب و کار آن‌ها آگاه باشید و سعی کنید یک قدم از آن‌ها جلوتر قرار گیرید. به این ترتیب همیشه دارای مزیت رقابتی هستید که مشتریان آن را درک کرده و سعی می‌کنند از محصول یا خدمات شما استفاده کنند. همیشه یک خط فکری منظم و از پیش تعیین شده برای کار خود فراهم کنید و در پلتفرم‌های مختلف و ایونت‌ها حضوری گسترده و فعال داشته باشید. دقت داشته باشید برای حضور در بازار رقابتی نباید منفعل باشید و رقیب را دست کم نگیرید.

8- استراتژی بازاریابی محتوای کارآمد تهیه کنید

ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا برای کسب و کار باعث می‌شود محصول و یا خدمت خود را بهتر به مشتری معرفی نمایید. این استراتژی‌ها باید کاملاً ساده و در عین حال مفهومی و مؤثر باشند. آموزش‌های CTA، وبلاگ‌ها، آموزش‌های دوره‌ای و یا ویدیویی و… همگی در این حوزه قرار می‌گیرند.

9- پست‌های مهمان بنویسید

استفاده از پست‌های مهمان یکی از روش‌های بسیار کاربردی برای رشد بازاریابی در روش growth hacking است. منظور از پست مهمان انتشار مقاله در سایر سایت‌های پربازدید به عنوان مهمان است. با این روش علاوه بر تمرکز بر روی کسب و کار خود می‌توانید سلیقه سایر مخاطبین را نیز به دست آوردید. از این روش به منظور افزایش میزان ترافیک ارگانیک وبسایت‌ها و به دست آوردن کاربران جدید استفاده می‌شود.

10-  با اینفلوئنسرها همکاری کنید

یکی از تکنیک‌های بسیار کارآمد و زودبازده در هک رشد بازاریابی استفاده از قدرت و نفوذ اینفلوئنسر ها در فضای اجتماعی است. این کاربرد؛ به ویژه برای کسب و کارهای نوپا که توانایی کمتری برای رقابت با برندینگ‌ها به ویژه از نظر هزینه را ندارند، روشی بسیار مهم تلقی می‌گردد. اینفلوئنسرها با تبلیغات از فالوورهای خود به عنوان پایگاهای کاربران جدید یا مصرف کنندگان احتمالی خدمت یا محصول مورد نظر بهره می‌گیرند.

11- روی ترندها سرمایه گذاری کنید

پیش‌تر گفتیم که آشنایی با ترفندها و استفاده از آن در کسب و کارها؛ به ویژه در حوزه بازاریابی بسیار زود بازده هستند. با این حال خوب است که شما بر روی ترندها و روندهای نوظهور و جدید سرمایه‌گذاری کنید و حتی ترندهای جدیدی را بسازید که مرتبط با حوزه کاری شما باشد. فوکوس کامل بر ترندها توصیه نمی‌گردد اما باید به آن همواره توجه کنید و از تأثیرات آن غافل نگردید.

12- محتوای وبلاگ را مجدداً هدف‌گذاری کنید

گمان نکنید که تنها پیشبرد محتوای متنی در وبلاگ‌ها تأثیرگذار است بلکه در بسیاری از مواقع تبدیل همین نوع محتواها به محتوای ویدیویی یا حتی تولید پادکست به صورت خلاصه‌ای همین مقالات می‌توانند به طور قطع تأثیر دو چندانی بر هدف نهایی کسب و کار شما و بازاریابی آن داشته باشد. پس همیشه بر روی یک خط فکری تمرکز نکنید و از تجربیات متغیر در این زمینه بهره گیرید.

13- پیوندهای اشتراک‌گذاری اجتماعی را به محتوا اضافه کنید

منظور از این نوع استراتژی از هک رشد آن است که بتوانید با روش ملموس‌تری محتوای کسب و کار خود را در شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. برای این کار کافیست از آیکون‌های اشتراک‌گذاری اجتماعی مجموعه خود در پست‌های وبلاگ استفاده نمایید. در واقع هرچه بیشتر بتوانید از دیدگاه و منظر مخاطبین به محتوای خود نگاه کنید، بهتر می‌توانید نیازهای آن‌ها را برطرف کنید.

14- تست A/B را انجام دهید

تست A/B به این شکل است که به صورت همزمان دو گزینه را برای یک قضیه و یا یک سؤال آزمایش می‌کند. این تست را به عنوان روشی مناسب برای تعیین بهترین استراتژی تبلیغاتی برای کسب و کار و همچین بازاریابی آنلاین در نظر گرفته‌اند. این تست بر پایه مقایسه بین حالات مختلف از دو جواب مختلف خواهد بود. این تست را می‌توانید برای مقایسه بین صفحه‌های مختلف کسب و کار آنلاین از جمله صفحه فرود، صفحه وب، صفحات شخصی سازی و… به کار بندید.

15- از HARO استفاده کنید

پلتفرم HARO یا Helping A Reporter Out امکان به نمایش گذراندن تخصص و مهارت شخصی شما را ارائه می‌دهد. البته استفاده از این ابزار مساوی با رشد سریع نیست، بلکه می‌توانید به کمک این ابزار بک لینک‌های بسیار معتبری را از سایت‌های خبری دریافت نمایید. معمولاً وبلاگ نویسان از هارو برای پوشش رسانه‌ای مقالات استفاده می‌کنند.

به این ترتیب امکان نمایش کسب و کار شما و به ویژه کسب و کارهای نوپا به نظر عده زیادی را امکان پذیر می‌کند و خبرنگاران می‌توانند برای نقل قول‌های خود از تخصص و مهارت کسب و کار شما استفاده کنند که خود نوعی بازاریابی کم هزینه محسوب می‌شود.

16- روی پاسخ دادن به سوالات در Quora تمرکز کنید

کورا با نام لاتین Quora یک پلتفرم پرسش و پاسخ آنلاین است که کاربران مختلفی با دیدگاه‌ها و تخصص‌های متفاوت دارد. در این پلتفرم کاربران سوالات خود را مطرح کرده و سایر کاربران به آن پاسخ می‌دهند. موضوعات کاملاً آزاد و بر اساس عقاید و کنجکاوی‌های ذهنی همه افراد شکل می‌گیرد. کورا را می‌توان یک منبع بسیار قوی برای داده‌ها و جمع آوری اطلاعات در نظر گرفت. با انجام پرسش و پاسخ در این پلتفرم علاوه بر تبلیغی از کسب و کار و تخصص خود، می‌توانید سؤالات دیگران(در مورد محصول یا خدمت شما) را پاسخ داده و رفع ابهام نمایید.

17- ابزارهای رایگان در اختیار مخاطبانتان قرار دهید

یکی از راه‌های تبلیغ خود در وبسایت‌ها، ارائه محتوای رایگان به مخاطبان است که با افزایش بازدید سایت، می‌توانید به افزایش کاربران امیدوار باشید. با این حال همواره این محتواها کافی نیستند و مخاطبین به ابزاری بیش از این موارد نیاز دارند. به این ترتیب مخاطب می‌تواند دریابد که مجموعه شما چه توانایی‌هایی را در بر دارد. بهتر است این ابزارها را نیز به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار دهید تا با استفاده از آن‌ها شیفته امتحان کردن محصول یا خدمت شما شوند. از جمله این ابزارهای کاربردی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تقویم
  • ماشین حساب
  • کانورتر ویدئوهای آنلاین
  • ایجاد حساب ایمیل
  • اسپم چکرها یا جستجوگر هرزنامه
  • ابزار مرتبط با اخبار مهم
  • ابزار جستجوگر گوگل

18- از تحقیق در مورد رتبه‌بندی خود غافل نشوید

رتبه‌بندی بر اساس صفحات گوگل انجام می‌شود و برای به دست آوردن رتبه در صفحه اول نیاز به طی اقدامات خاصی است. با این حال یکی از مهم‌ترین این راه‌ها آن است که بتوانید قبل از تولید محتوا، در مورد آن تحقیق کرده و محتوایی متناسب با نوع نیاز کاربر قرار دهید. باید بدانید که چه مواردی را باید به محتواهای خود اضافه کنید تا متناسب با نوع کسب و کار شما مخاطبان زیادی به آن جذب شوند. استفاده از تکنیک بک لینک را دست کم نگیرید و از هزینه آمدن به صفحه اول گوگل هراس نداشته باشید.

19- از مشتریان فعلی بازخورد بگیرید

یکی از اشتباهات اغلب کسب و کارها این است که همواره به دنبال جذب مخاطب جدید هستند. این به خودی خود بد نیست اما غافل شدن از مشتریان قدیمی و فعلی را به دنبال دارد. باید بدانید که بار اصلی کسب و کار شما بر عهده مشتریان قدیمی است و هر چه به آن‌ها بیشتر بها دهید و در مورد کار از آن‌ها بازخورد کسب کنید، مسلماً در بهبود کیفیت آتی محصول یا خدمت شما تاثیرگذارتر است.

باید با توجه به فیدبک مشتریان قدیمی دریابید که چه ویژگی‌های دیگری را برای محصول می‌پسندند و چه پیشنهاداتی برای بهبود آن دارند. همزمان با اجرای آن پیشنهادها می‌توانید ارزش این مشتریان را بر افزایش فروش خود درک کنید.

20- محصول خود را بهبود بخشید

آخرین استراتژی در مورد growth hacking به بهبود در ویژگی‌های محصول و یا بروز رسانی آن مربوط می‌گردد. بسیاری از استارتاپ‌های نوپا از این موضوع غافل می‌شوند و تا زمانی که یک محصول یا خدمت فروش دارد، نیازی به تغییر و یا آپدیت آن نمی‌بینند. همین مورد را مرگ خاموش یک استارتاپ کم تجربه می‌دانند.

سعی کنید تجربیات کاربری را در بروزرسانی محصول یا خدمت خود بگنجانید و از همه مهم‌تر از فیدبک‌های آن‌ها استقبال کنید. بگذارید احساس اطمینان و با ارزش بودن داشته باشند.

سه نمونه استراتژی هک رشد موفق در دنیا و ایران

ایربی-ان-بی

 AirBnB

ایر بی ان بی نوعی بازار مجازی در زمینه اجاره مکان‌های اقامتی است. این بازار از طریق وبسایت و همچنین اپلیکیشن موبایل در اختیار کاربران قرار گرفته است و از طریق آن کاربر می‌تواند محل اقامت و یا تجربه گردشگری خود از آن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارد و یا محل اقامتی خود را برای اجاره در این بازار قرار دهد.

نحوه شکل گیری: ایجاد این استارتاپ تنها با حس نیاز از طرف بنیانگذاران آن شکل گرفت! چرا که نیاز داشتند جایی را پیدا کنند تا اطلاعات تمامی اقامتگاه‌ها را در بر داشته باشد و بتوانند اطلاعات را مقایسه کنند!

پینترست

 Pinterest

پینترست پلتفرمی بر پایه تصاویر است و حتی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی افراد را نیز در بر می‌گیرد. این پلتفرم؛ به ویژه برای افرادی که عاشق ایده‌ها و یا خلاقیت اینفوگرافیک هستند، کاملا ایده آل محسوب می‌گردد.

نحوه شکل گیری: این استارتاپ به دلیل احساس نیاز سه جوان آمریکایی برای داشتن مکانی کلکسیونی از تصاویر و ایده‌هایی بود که کار با آن برای همه آسان باشد. در واقع پلتفرمی را می‌خواستند که استفاده از آن نیاز به تخصص خاصی نداشته باشد.

شاتراستک

Shutterstock

شاتر استوک پلتفرمی استاندارد بر اساس ارائه گسترده تصاویر با کیفیت و متناسب با موضوعات مختلف است. ابزارهای موثری؛ همچون ادیت عکس، جستجوی سریع و قدرتمند، امکان اشتراک‌گذاری و … تنها با پرداخت مبلغی جزئی امکان پذیر است.

نحوه شکل گیری: شکل گیری شاتر استوک بر اساس احساس نیاز یک عکاس که از قضا برنامه نویس نیز بود، اجرا شد. او به دنبال پلتفرمی جامع و مدرن برای قرار دادن تصاویر ناب و خلاقانه با دسته بندی موضوعی و سایر امکانات برای تغییر آن تصاویر توسط تمامی افراد بود.

سه نمونه استراتژی هک رشد موفق در ایران

اسنپ

اسنپ

یکی از انواع استارتاپ‌های موفق ایرانی که به کمک تعاریف هک رشد چیست، توانست به شهرت دست یابد، اسنپ است. اسنپ پلتفرمی آنلاین برای درخواست وسیله حمل و نقل و تاکسی است که توسط آقای شهرام شاهکار استارت زده شد.

نحوه شکل گیری: استارت این مجموعه بر اساس احساس نیاز بومی سازی تاکسی اینترنتی اوبر در سایر کشورها برای ایران بود و به مرور ابزارهای مختلف دیگری را نیز برای راحتی کاربران به آن افزود.

بلوبانک

بلوبانک

بلوبانک نوعی بانك دیجیتال است که امکان انجام تمامی عملیات بانکداری کاملا آنلاین انجام می‌شود. بلو بانک به شبکه سراسری بانکی شتاب و شاپرک متصل بوده و با نظارت بانک سامان فعالیت می‌کند. این بانک اینترنتی، با ارائه ابزارها و خدمات مختلف نوین بانکداری تحت بستر وب توانسته است مشتریان زیادی را به خود جذب نماید.

نحوه شکل گیری: بر اساس نیاز اجتماعی بسیاری از افرادی که قادر به انجام حضوری امور بانکی خود نبودند، شکل گرفت.

دیجی-کالا

دیجی کالا

دیجی کالا نوعی پلتفرم تجارت الکترونیکی و فروش آنلاین تجهیزات خرده و اخیراً عمده‌فروشی است که رشد روزافزونی را به صورت سرمایه بوت استرپ ایجاد کرد. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین بعد از دیجی کالا به امید موفقیت در راستای این فروشگاه اینترنتی، وارد حوزه کاری شدند.

پلتفرم تبلیغات گوگل آسان ادز و بازدهی تبلیغات شما

پلتفرم آسان ادوردز بستری برای شارژ و مدیریت انواع اکانت‌های تحت بستر وب کسب و کارها است. مدیریت این اکانت‌ها بر پایه تبلیغات آنلاین و تعریف دقیقی از استراتژی هک رشد چیست، بوده تا بتوانند با سایر کسب و کارها در فضای اینترنت وارد رقابت شوند و به تارگت اصلی خود که فروش محصول و یا ارائه خدمت است، دست یابند.

آسان ادوردز با دارا بودن تیم متخصص پشتیبانی و درک مؤثر از تکنیک‌های روز بازاریابی و فروش بازدهی تبلیغاتی شما را تضمین می‌کند. از آنجا که این پشتیبانی در سریع‌ترین زمان ممکن و به صورت 24 ساعته به شکل آنلاین و تلفنی است، هیچ مشکلی برای یوزر باقی نخواهد ماند.

آسان ادوردز به برندهای هدفمند و تخصص کمک می‌کند تا پتانسیل حقیقی تبلیغاتی خود را دریابند و از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمایند. گول ادز با استفاده از تبلیغات کلیکی و توانایی خرید کلیک گوگل توانسته است فرآیند پیشرفت کسب و کارها را کامل بهینه سازد و تصویر روشنی از برند ارائه دهد.

سوالات متداول در مورد کمپین هک رشد

و در آخر

در این مطلب دانستیم که هک رشد چیست و چه جایگاهی در پیشبرد وب بهبود شرایط کاری در کسب و کارهای مختلف دارد. در واقع به طور خلاصه هک رشد مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌هایی است که نهایتاً منجر به رشد کار می‌شود. این روش‌ها و ابزارها عمدتاً از طریق آزمون و خطا به دست می‌آیند.

هک رشد دارای شش جز مهم و سازنده با عناوین آگاهی، جذب، فعالسازی، حفظ، ارجاع و نهایتاً کسب درآمد است. برای رسیدن به این اجزا، نیاز به استفاده از استراتژی‌های شناخته شده تکنیک هک رشد است که در این مطلب به بیست مورد مهم از آن اشاره شد. مشاغل زیادی از این تکنیک برای بهبود فرآیند و بهره‌وری خود استفاده کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به Airbnb, pinterest, shutterstock, اسنپ, دیجی کالا و … اشاره نمود.

منابع:

https://growthrocks.com/blog/growth-hacking-examples/https://growthrocks.com/blog/growth-hacking-examples/

https://salesblink.io/blog/growth-hacking-strategies

این مطلب برات مفید بود؟ به اشتراک بذارش

ثبت نظر