4 تکنیک اساسی انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز – بهبود ترافیک کلمات کلیدی گوگل

انتخاب کلمه کلیدی در گوگل ادز

انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز چه اهمیتی دارد؟ همیشه در مورد SEO و اهمیت آن برای رسیدن به رتبه های برتر گوگل شنیده ایم. اما یکی از معضلات این استراتژی، دیربازده بودن آن است. به طوری که برای مشخص شدن نتایج، بازه های نسبتا طولانی از زمان لازم است. اما راهکار جایگزین برای افزایش سرعت رسیدن به رتبه های برتر SERP، گوگل ادز است. البته برای استفاده از این سرویس، انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز بسیار مهم است.

اگر شما به این استراتژی نیاز دارید و با پذیرش گذرا بودن نتایج آن، می خواهید سریع تر در رتبه های برتر صفحه نتایج دیده شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید!

انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادوردز

انتخاب کلمه کلیدی تبلیغات گوگل

اهمیت انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز اصلا دست کمی از ارزش این عبارات برای SEO ندارد. گوگل طریق الگوریتم هایی که دارد و بر اساس عبارت هایی که کاربر در سرچ خود استفاده می کند، قصد و نیت او را متوجه می شود. (امروزه گوگل بیشتر از هر زمان دیگری به User Intent یا قصد کاربر اهمیت می دهد)

پس از آن، نتایج مرتبط با نیاز کاربر را برای او لیست می کند. در بین لینک های صفحه نتایج گوگل، مواردی هستند که از طریق SEO به رتبه های اول رسیده اند. البته دسته ای دیگر هم هستند که با استفاده از سرویس گوگل ادز و در ازای پرداخت هزینه، جایگاه خوبی دارند.

بنابراین، برای اینکه در مقابل چشم کاربر ظاهر شوید، باید کلمات کلیدی خاصی را که مخاطبان شما بیشتر در جستجوهای خود به کار می برند، تعیین کنید. اما سوال بعد اینجاست: “انتخاب و خرید کلمات کلیدی از گوگل طبق چه اصولی انجام می شود؟”

روش های انتخاب بهترین کلمات کلیدی در گوگل ادز

برای انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز، استراتژی های مختلفی وجود دارد. برخی روی حجم سرچ بالا تمرکز می کنند و دسته ای دیگر، حجم سرچ های کمتر را هدف می گیرند. بعضی کارشناسان کلمات کلیدی کوتاه و گروهی دیگر عبارت های بلندتر را برای کمپین خود انتخاب می کنند. اما واقعا بهترین استراتژی کدام است؟

نوع کلمه کلیدی

نوع کلمات و عبارت هایی که در کمپین های گوگل ادز تعریف می شوند، از دو جهت قابل بررسی است. اولین حالت، دسته بندی عبارات کلیدی، از نظر طول آن ها و تعداد کلماتی است که در ساختارشان به کار می رود. بر همین اساس، کلمات کلیدی گوگل به سه گروه کلمات کلیدی کوتاه یا Head، متوسط یا Middle Tail و بلند یا Long Tail  تقسیم می شوند. به این گروه ها در ادامه و در بخش حجم سرچ بیشتر می پردازیم.

انواع کلمات کلیدی

اما دسته بندی دیگر، به مطابقت عبارت کلیدی تعیین شده از سوی کسب و کار با چیزی که کاربر سرچ می کند، بستگی دارد. طبق این حالت، کلمات کلیدی به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

  • تطابق کامل (Exact Match): با انتخاب این مدل برای کلمات کلیدی کمپین، فقط کاربرانی با لینک شما روبه رو می شوند که دقیقا کیورد تعیین شده از سوی شما را سرچ کنند.
  • تطابق عبارت (Phrase Match): این نمونه کمی از حالت قبل منعطف تر عمل می کند. به این صورت که اگر قبل یا بعد از عبارت کلیدی شما، کلمات دیگری توسط کاربر اضافه شود، باز هم در نتایج سرچ با لینک تان مواجه خواهد شد.
  • تطابق گسترده (Broad Match): این حالت از تمام مدل های قبل منعطف تر است. اگر شما کیورد خاصی تعیین کنید، کاربر با رساندن مفهوم آن به گوگل، با لینک مورد نظر شما روبه رو خواهد شد.
  • عبارت کلیدی منفی (Negative Keywords): این حالت بیش از موارد قبل، به فیلتر شباهت دارد. در واقع با تعیین چنین کیوردهایی، گوگل متوجه می شود که شما نمی خواهید در سرچ هایی با این عبارت ها ظاهر شوید.

حجم جستجو کلمات

قاعدتا همه کیوردها به یک اندازه سرچ ندارند. معمولا عبارت های کلیدی یک بخشی یا Head، حجم سرچ بسیار بیشتری نسبت به Long Tail Keyword دارند. گرفتن رتبه کلمات کلیدی در گوگل برای این دسته، ترافیک زیادی را به سمت وبسایت هدایت می کند. اما آیا همیشه حجم سرچ بیشتر، آورده کسب و کار را افزایش می دهد؟ پاسخ این سوال منفی است!

حجم سرچ کلمات کلیدی

کسب و کارهایی که در اندازه کوچک یا متوسط دسته بندی می شوند، از نظر بودجه، برند و … نمی توانند با رقبای بزرگ و قدیمی خود سرشاخ شوند. به همین دلیل، برای رشد و پیشرفت، سعی می کنند بخش خاصی از بازار یا Niche را در دست بگیرند. در بحث کمپین گوگل ادز هم این موضوع صدق می کند.

انتخاب کلمات کلیدی طولانی، حجم سرچ کمتری به همراه دارد. اما به دلیل هدف گیری بخش خاصی از بازار، می تواند به چنین کسب و کارهایی کمک کنند. البته این نکته را هم از یاد نبرید که اکثر کلمات کلیدی بلند مخاطبانی را هدف می گیرند که در قسمت های انتهایی قیف فروش و بازاریابی قرار دارند. این یعنی کاربرانی که جذب می شوند، به خرید و اقدام نهایی نزدیک تر هستند.

اما شرایط برای کسب و کارهای بزرگ و برندها فرق دارد. آن ها بر سر لیدری در بازار و به دست گرفتن یک صنعت، کمپین تبلیغات آنلاین اجرا می کنند. پس این امکان را دارند که جهت جذب مخاطب بیشتر، برای کلمات کلیدی کوتاه با حجم سرچ بالا هزینه و رقابت کنند.

حجم سختی کلمه

معیار دیگری که برای انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز مهم است، میزان سختی کیوردهاست. این سنجه، تا حد زیادی به حجم سرچ و شدت رقابت بر سر جذب کاربر بستگی دارد. عبارت های کلیدی که رقابتی تر باشند، از نظر سختی، نمره بیشتری دریافت می کنند.

میزان سختی کلمات کلیدی

اما از کجا می توان چنین داده هایی در مورد کلمات کلیدی به دست آورد؟ برای اطلاع از حجم سرچ و سختی کیوردها، ابزارهای مختلفی وجود دارد که در بخش های بعد، به دو مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

نیت جستجو کلمه

در آخر، یکی از مهم ترین ملاک ها برای انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز، قصد و نیت کاربر از جستجو است. برای توضیح بهتر این موضوع، باز هم باید به قیف بازاریابی و فروش رجوع کنیم. کاربری که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولی خاص است، هنوز قصد خرید ندارد. پس بهترین راهکار، ارائه محتواهایی در جهت افزایش آگاهی اوست.

سرچ اینتنت کلمات کلیدی

اهمیت نیت جستجو کلمه

توجه به نیت جستجو کلمه توسط کاربران از چند جهت اهمیت دارد:

  • بهبود نرخ تبدیل و افزایش درآمد: اگر صفحات وب سایت خود را بر اساس هدف جستجو بهینه کنید، احتمال تبدیل کاربران به مشتری در مرحله قیف فروش بیشتر است. در نتیجه درآمد بیشتری نیز کسب خواهید کرد.
  • افزایش تجربه کاربری: با در نظر گرفتن نیت جستجوی کاربر، می توان او را برای ماندن در وب سایت ترغیب نمود. اگر کاربران از محتوای سایتی به هدف خود رسیده باشند رضایتشان از آن سایت افزایش می یابد. در نتیجه دفعات ورود آن ها به سایت نیز بیشتر شده و توجه گوگل به سایت مورد نظر جلب می شود.
  • بهبود برندینگ و جایگاه گوگل: اگر می خواهید محتوای وب سایت شما مرتبط و مطابق با نیاز کاربران باشد باید به دنبال هدف جستجوی مخاطبان خود باشید. از این طریق گوگل نیز به نوبه خود، موقعیت شما را در موتورهای جستجو ارتقا می دهد.
  • سهولت دسترسی به مخاطبان: گوگل به قدری باهوش است که پرس و جوهای مختلف با موضوع و هدف یکسان را تشخیص دهد. این بدان معنا است که صفحه بهینه سازی شده شما برای سایر پرس و جوهای مشابه نیز فهرست می شود.

انواع نیت جستجو

  • جستجوها و سؤالات اطلاعاتی : در این نوع از سرچ ها، کاربر به دنبال پاسخ یک سؤال است و یک جستجوی اطلاعاتی انجام می دهد. در واقع نیت جستجوی اطلاعاتی کاربرانی را شامل می شود که به دنبال وب سایت خاصی نیستند و تنها در حال انجام تحقیق یا جستجوی صفحات وب مختلف بدون URL خاصی هستند.
  • جستجوهای ناوبری یا هدایت شونده : این نوع از جستجوها نوع دیگری از نیت جستجو هستند که کاربر می داند مقصدش کجاست و وب سایت خاصی را مد نظر دارد. جستجوی های ناوبری انجام شده توسط کاربران می تواند به شکل نام تجاری یا URL باشند. در این نوع جستجو نام سایت و دامنه اهمیت بیشتری خواهد داشت.
  • جستجوهای تجاری: کاربری که یک جستجو با هدف تجاری انجام می دهد احتمالا در آینده نزدیک قصد خرید یک محصول یا خدمات را دارد که در حال تحقیق در مورد آن است. جستجوهای تجاری زمانی انجام می شوند که شخص اطلاعات بیشتری در مورد یک محصول، خدمات یا شرکت می خواهد.
  • جستجوهای معاملاتی یا منجر به خرید: کاربری که پرس و جوهای تراکنشی را انجام می دهد احتمالا قصد خرید آنلاین محصولی را دارد. جستجوهای تراکنشی با ارزش ترین نوع جستجوهایی هستند که نیاز به بهینه سازی دارند. آن ها بیشترین پتانسیل را برای ایجاد تبدیل در کسب وکار شما را دارند. شخصی که از عبارات کلیدی مانند «خرید»، «کوپن»، «تخفیف» و «حمل ونقل» با نام محصولی خاص در درخواست خود استفاده می کند، بدون شک آماده خرید است، کافی است بستر لازم برای او فراهم باشد.

کیوردهای هر دسته، می توانند به لندینگ پیج خاصی منتهی شوند تا کاربر را یک قدم در قیف بازاریابی جلوتر ببرند. با توجه به ارزش بیشتری که گوگل برای قصد کاربر قائل می شود، این شیوه از تقسیم بندی کلمات کلیدی، یکی از کاربردی ترین شیوه های رایج است.

کیفیت ترافیک کلمات کلیدی در گوگل ادز چقدر مهم است؟

کیفیت ترافیک ورودی از طریق کلمات کلیدی، تعیین کننده موفقیت یا شکست یک کمپین گوگل ادز خواهد بود. اما چرا؟ دلیل آن به نحوه کار سرویس تبلیغاتی گوگل برمی گردد.

هدف از اجرای چنین کمپین هایی، رسیدن به رتبه های برتر در صفحه نتایج گوگل است تا با جذب ترافیک بیشتر، هدف نهایی کمپین حاصل شود. اما قرار نیست در ازای پرداخت هزینه، همیشه در رتبه تبلیغ اول قرار بگیریم. گوگل در هر صفحه، رتبه های خاصی را به لینک های تبلیغاتی اختصاص می دهد. برای تعیین جایگاه هر لینک، به قیمت پیشنهاد و امتیاز کیفی تبلیغ توجه می کند. حالا ارتباط جایگاه تبلیغاتی با قیمت پیشنهادی و امتیاز کیفی چیست؟

وقتی کلمه کلیدی انتخابی رابطی بین نیاز کاربر و پاسخ مورد نظر او ایجاد کند، رفتار مخاطب این سیگنال را به گوگل می فرستد که لینک تبلیغاتی توانسته نیاز او را برطرف کند. پس به خاطر مفید بودن آن، گوگل امتیاز کیفی آن را افزایش می دهد و جایگاه بهتری در صفحه نتایج به آن اختصاص می دهد. این موضوع با افزایش ترافیک ورودی همراه خواهد بود.

اما نکته بعد، بحث هزینه است. وقتی نمره کیفی لینک تبلیغاتی بهبود یابد، با پرداخت هزینه کمتر می تواند به رتبه های برتر برسد. پس انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز از این طریق به کاهش هزینه های کمپین کمک می کند.

ابزار انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز

برای انتخاب کلمات کلیدی کمپین گوگل ادز ابزارهای زیادی در دسترس است. این ابزارها با مواردی که در کیورد ریسرچ SEO استفاده می شوند، مشترک هستند. در ادامه دو نمونه از بهترین ها را بررسی می کنیم.

کیورد پلنر

گوگل کیورد پلنر تمام داده هایی را که نیاز دارید، در اختیار شما می گذارد. برای شروع، باید کلمه کلیدی مورد نظر خود را سرچ کنید. بعد از آن، خود ابزار پیشنهادات اضافه تری در اختیار شما می گذارد. همچنین اطلاعاتی در مورد حجم سرچ، سختی و شدت رقابت، BID حدودی برای رسیدن به رتبه تبلیغ برتر و … در اختیارتان قرار می دهد.

کیورد فایندر

ابزار دیگری که دسترسی رایگان 10 روزه هم در اختیار کاربرانش قرار می دهد، کیورد فایندر است. از نظر داده ها و اطلاعاتی که این مورد ارائه می دهد، شباهت هایی با نمونه قبل دارد. چیزی که باعث تفاوت این ابزارها می شود، رابط کاربری و البته دقت آمار ارائه شده است. در رابطه با نکته دوم، اختلاف نظر بین کارشناسان وجود دارد و تا حدی، به تجربه افراد در کار با چنین ابزارهایی برمی گردد.

سوالات متداول در مورد نحوه انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز

و در آخر

اجرای کمپین تبلیغاتی به وسیله گوگل ادز نکات و ریزه کاری های خاص خودش را دارد. انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز یکی از آن هاست. در این مورد، اگر کار به درستی انجام شود، رتبه لینک تبلیغاتی بهبود می یابد، ترافیک ورودی بالا می رود و در هزینه اجرا صرفه جویی خواهد شد.

در این مطلب، سعی کردیم تا مهم ترین نکات را در مورد انتخاب کیورد برای کمپین گوگل ادز بیان کنیم. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، به جواب پرسش های خود برسید.

این مطلب برات مفید بود؟ به اشتراک بذارش

ثبت نظر